En våldsam idé

Nöje Artikeln publicerades

Bakom scenen på konserthuset vibrerar en viss spänning i luften. Kanske inte så mycket nervositet som stark koncentration. Klädbyten sker i rasande tempo. Koreografen Rolf Hepp ger konstruktiv kritik och uppmuntran till sångare och dansare. Sångpedagogen Johanna Löfquist förklarar för sångeleverna från C4-gymnasiet att de måste våga mer fysiskt. Visa mer känslor.

– Ja. Vi måste ta för oss mer. Det är lite klent nu, konstaterar Emma Magnstedt innan det är dags att gå in på scen och ge allt i ett nummer ur "West side story".

Det är generalrepetition för hela ensemblen inför helgens stora musikaliska satsning i Kristianstad. "En symfonisk danssuite i två akter" är ett samarbete mellan Christianstad Symfoniker, C4-gymnasterna, Balettstudio Dansglädje och sångare från C4- gymnasiets musikprogram. Klassisk musik av Tjajkovskij och Bizet med dans i första akten, avlöses i andra akten av åtta stycken ur "West side story", helt efter originalet med dans, musik och sång. Idén var ursprungligen Ulf Gilderstams, tekniker på Musik i Syd. Han tyckte att konserthuset borde provköras med orkesterdike och dans till levande musik. Sommaren 2006 började planeringen på allvar och de olika samarbetspartnerna kopplades in efter hand. Dansarna har tränat sedan i februari. Sångarna och musikerna har haft hösten på sig.

– Det är egentligen en rätt våldsam idé. Det kräver stora förberedelser med en dansföreställning här. Största oron var nog hur vi skulle få plats med orkestern, säger Patrik Dahlbom, dirigent för Christianstad symfoniker.

Han är mycket nöjd efter repetitionerna. Och trött. Och stolt.

– Tänk att få göra en sådan här grej i Kristianstad. Att hyra in en kvartett med proffs som gör något är ingen konst. Att sätta ihop det här med en enbart lokala förmågor är något alldeles speciellt. För West side story är komplicerad, både för musiker och sångare, förklarar Patrik Dahlbom. Men de blott 17-åriga sångarna från C4-gymnasiet klarar det. Utan problem. Och Kristianstadsbladet kan som en ren parentes inflika att det finns ett antal riktigt lovande talanger i helgens satsning.

– Det kändes när vi skulle sätta samman allting att det här är stort. Man måste ha koll på Patrik, hur han dirigerar, samtidigt som man ska vara med i det som sker på scenen, säger sångeleven Emma Magnstedt.

Det är mycket som ska klaffa. Alla måste ha koll på alla. Rolf Hepp, känd profil inom koreografi på bland annat Malmö opera och musikteater, har jobbat både med flickorna i Balettstudio Dansglädje som är med i första akten och C4-gymnasterna inför föreställningen. Även sångarna har fått hjälp med agerandet.

– Jag har fått bra respons. Det är unga människor. Lyhörda tack och lov. Jag är envis och måste visa vad jag vill och då ger de. Hela repetitionstiden har de dansat efter musik på cd. Nu är det skarpt läge. Med en hel orkester framför sig. Levande musik, säger Hepp.

– Det är otroligt utvecklande för dem som är med. För många är det första gången på scen med så stor uppsättning. Det blir en stor erfarenhet för alla.

Emma Melander från C4-gymnasiet, håller med. Visst finns det en viss nervositet, men det försvinner i tanken på det de får vara med om.

– Att stå med 50 man i orkesterdiket nedanför sig och köra värsta kärleksduetten. Det är det bästa.



Karolina Alfredsson

044-18 55 69

karolina.alfredsson@kristianstadsbladet.se



Konsertshow

En symfonisk danssuite i två akter. Christianstad Symfoniker, C4-gymnasterna, Balettstudio Dansglädje, estetiska programmet C4-gymnasiet. Kristianstads konserthus 17–18 november.

West side story: I år är det femtio år sedan Leonard Bernsteins (musik) och Stephen Sondheims (text) populära Romeo & Julia-musikal hade urpremiär på Broadway.

KRISTIANSTAD KONSERT