Annons

Filosofisk pusseldeckare

Ett till synes glasklart mordfall blir i den här filosofiska pusseldeckaren föremål för en komplicerad utredning, där sanningen glider allt längre bort från rättsväsendet – och publiken.
Publicerad 27 april 2018
Detta är en recension i Kristianstadsbladet. En recension är en kritikers bedömning av ett konstnärligt verk.
Försvarsadvokaten Shigemori (Masharu Fukuyama) säger sig inte vara så intresserad av sanningen. Men när hans klient ändrar sin historia börjar han en egen utredning i ”Tredje mordet”.
Försvarsadvokaten Shigemori (Masharu Fukuyama) säger sig inte vara så intresserad av sanningen. Men när hans klient ändrar sin historia börjar han en egen utredning i ”Tredje mordet”.Foto: Triart Film

Den Cannes-aktuella japanske familjeskildraren Hirokazu Koreeda har i "Tredje mordet" givit sig i kast med en genrefilm av pusseldeckarsnitt. Men han är inte främst ute efter en "whodunnit"-upplösning. Snarare är detta en moralfilosofisk uppgörelse med rättsystemet – som verkar extremt osuget på att utreda vad som egentligen är sanningen – och inte minst begreppet "sanning" i sig själv.

Följande vet vi i publiken i alla fall: Den åldrande och tidigare straffade Misumi (Koji Yakusho) slår ihjäl sin arbetsgivare med en hammare en sen kväll vid floden. Sedan sätter han eld på liket. Han blir arresterad och erkänner brott.

Annons

Saken borde vara klar. Men när hans försvarsadvokat Shigemori (Masharu Fukuyama) förbereder sig för rättegången börjar Misumi ändra sin berättelse. Så till den grad att vi inte längre kan vara säkra på att det mord vi inledningsvis sett verkligen ägde rum, så som det beskrivits.

Och vad är egentligen motivet? Förutsättningarna förändras hela tiden och Shigemori blir alltmer frustrerad. Det blir vi i publiken också men det är länge en ganska njutbar irritation som sprider sig eftersom hantverket är så skickligt. Närbilder, dubbelexponeringar och relationer som ekar av varandra skapar en bubbla som man, utan att lyckas, ivrigt försöker göra hål i. Vad är sant och inte? Samtidigt lyckas även Koreedas favorittematik med utmanade familjerelationer leta sig in i historien.

Det är en intellektuell, snarare än en känslomässig upplevelse att ta del av det här ovanliga rättegångsdramat, som i slutändan känns mest som en övning i snygga bilder. Misumi är ingen karismatisk Keyser Söze (eller?) och någonstans i det långsamma tempot och de specifikt japanska diskussionerna om rätt och fel och dödsstraff och bläckfisk slutar man att riktigt bry sig om rättsfallet, som är ganska blekt. Det gör att även moraldiskussion blir svår att engagera sig i.

Film

Tredje mordet

Genre: Drama

Premiär: 27 april 2018

I rollerna: Masaharu Fukuyama, Yakusho Koji, Hirose Suzu med flera

Regi: Hirokazu Koreeda

Speltid: 2 timmar 5 minuter

Censur: 11 år

Miranda Sigander/TT
Annons
Annons
Annons
Annons