Annons

Från Evita till tysk vampyr

Nöje • Publicerad 21 december 2001

Fredrik Lexfors, 26 – musikalartist på väg. Ambitionen är att etablera namnet, att hitta tillräckligt mycket jobb i en stor svensk stad – och att samtidigt få en mer fast plats i tillvaron. – Hellre Göteborg än Stockholm, säger Fredrik Lexfors. Vi träffar Fredrik på Kristianstads Teater. Han har just avslutat en andra spelperiod av den uppmärksammade musikalen Evita. Äventyret började på Göteborgsoperan och fortsatte med 70 föreställningar på Cirkus i Stockholm. Myrra Malmberg och Anders Ekborg var affischnamn, Fredrik Lexfors gjorde en av ensemblerollerna. – En stor upplevelse, säger Lexfors. Jag minns den sista gallringen efter auditionerna. Vi var 30 personer i samma rum, hälften gick hem överlyckliga. Lika många var ledsna. Jag tillhörde dem som stannade till utanför Göteborgsoperan och tänkte: ”Oj, här skall jag uppträda!” Fredrik Lexfors är född och uppvuxen i Vinslöv. Fram till gymnasieperioden på Linnéskolan i Hässleholm hade han ingen scenvana, inte heller någon koll på musikalvärlden. – Var väl som alla andra. Lyssnade på rockplattor, minns Fredrik. Men när han fick publikrespons efter sitt Red Hot Chili Peppers-nummer i ett skolspex väcktes nya drömmar. – 600 personer i aulan jublade. Jag kände starkt att jag måste få stå på scenen igen. Med Andreas Andersson (nuvarande revymakare) som rådgivare sökte Fredrik Lexfors till Musikteaterskolan. Blev antagen, tackade samtidigt nej till ett heltidsjobb på Bergendahls i Hässleholm och började sin vandring. – Första veckorna i Bjärnum fattade jag ingenting. Det var en helt ny värld för mig. Från rock´n´roll till Miss Saigon och Les Misérables. Men det tog inte lång tid innan jag förstod att jag hade hittat rätt. Efter året i Bjärnum skickade Fredrik Lexfors ansökningar till tre musikalutbildningar i Göteborg – och blev antagen vid Dansforums treåriga utbildning. – Dans tre-fyra timmar om dagen, krävande sång- och teaterlektioner. Vi var 34 elever från början, 22 fullföljde. Utbildningen är stenhård, jag måste erkänna att jag var väldigt lättad när allt var klart. Under sista terminen fick eleverna möjlighet att närma sig arbetsmarknaden. Fredrik Lexfors talar om flyt när han redan i april 2000 fick erbjudandet från Göteborgsoperan. – Vi var 25 i Evitas ensembleroller. Jag kände mig trygg. Men efter ett tag växer viljan att kliva fram och till slut lyckades jag faktiskt roffa åt mig en solofras på Cirkus. Totalt genomförde Fredrik Lexfors 120 föreställningar av Evita, varav 70 på Cirkus. Under spelperioden nappade han också på en annons i Dagens Nyheter. De tyska producenterna bakom musikalversionen av Roman Polanskis Tanz der Vampire planerade en turné, med besök och auditioner i tolv europeiska städer. Fredrik Lexfors sökte en dansroll, fick nobben och surnade till. – Av någon anledning har jag blivit placerad i dansfacket, men det är inte så jag ser på mig själv som artist. Så jag bad att få testa ett sångparti. Fixade den tyska texten hyfsat, blev nerbjuden till Stuttgart och erbjöds en roll i ensemblen. – Känslan? Vad skall jag säga? Wow! En unik chans. Tanz der Vampire baseras på en av skräckmästaren Polanski 1960-talsfilmer. Fredrik Lexfors har hittills bara bekantat sig med Polanskis Frantic, men säger att han så snart som möjligt tänker se klassikerna – Chinatown och Rosemary´s Baby. Har du träffat Polanski själv? – Inte än. Men det sägs att han skall övervaka repetitionerna som börjar i februari. Förutom ensemblerollen kommer Fredrik Lexfors också att studera in den ledande karaktären, ”övervampyren”, och räknar med att få göra några inhopp under den långa spelperioden. – Alla som är i den här branschen strävar givetvis efter huvudrollerna. Egentligen är det viktigaste att hitta roller som känns helt rätt, stora som små. Men för att få alla de där jobben man vill ha är det viktigt att synas i de stora sammanhangen. Nu får jag den chansen. Fredrik Lexfors vill inte bli en ny Peter Jöback. – Han gör allt. Det är inte min målsättning. Jag kan till exempel inte se mig själv i utpräglade ”pojkroller”. Om Tanz der Vampire säger Fredrik. – En otroligt häftig föreställning. Jim Steinman, som jobbade med Meat Loaf, har skrivit musiken. Den är hårdare och definitivt mer rock´n´roll än Evita. Därför tycker jag också att den passar mig perfekt. Han har tröttnat på att nämna Jesus Christ Superstar som favoritmusikalen. – Men så är det förstås. Den har en enorm kraft, och samma karaktär av rockopera som Tanz der Vampire. Tvära kast för Lexfors. Från Evita till Tanz der Vampire – men först mellanlandning i Kristianstad och gästspel i nyårsrevyn. – Skall bli kul, säger Fredrik Lexfors. Jag känner både Ingvar och Andreas Andersson väl sedan många år tillbaka. Andreas är en av mina kompisar och Ingvar har jag jobbat ihop med i samband med sommarteater i Vinslöv. Svårt att varva musikal med revy? – Jag är utbildad musikalartist, revy är något helt nytt. Så egentligen kan jag inte jämföra. Men det känns befriande efter det strikta spelet i Evita att få jobba friare. Revy tillåter utsvävningar. Det gillar jag. Nervöst att möta hemmapubliken? – Ja, faktiskt. Jag antar att folk förväntar sig en del av mig efter Evita, men här är jag ju faktiskt debutant. – Äh, jag har kommit hit för att ha kul med mina vänner. Förhoppningsvis har publiken lika roligt. ANDERS MÅRTENSSON

SAXO
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons