Annons

Jätteprojektet rors snart i hamn

130 musiker – en hel motettkör, en soporansolist och en sopransaxofonist. Det är vad som krävs för att göra en magnifik konsert. Eller en Magnificat.
Nöje • Publicerad 5 mars 2007
Sopransolisten Sabina Zweiacker från Kristianstad är redan ett känt namn på "musikhögskolenivå" och befinner sig just nu i processen att söka högre utbildning. Men först ett samtida "Magnificat" med Christianstad symfoniker, Motettkören och musikklasserna. Bild: Jan Persson
Sopransolisten Sabina Zweiacker från Kristianstad är redan ett känt namn på "musikhögskolenivå" och befinner sig just nu i processen att söka högre utbildning. Men först ett samtida "Magnificat" med Christianstad symfoniker, Motettkören och musikklasserna. Bild: Jan PerssonFoto: 

Christianstadssymfonikerna, motettkören under ledning av Lena Ekman-Frisk och uppbackad av kristianstads musikklasser, sopransaxofonisten Thomas Ringdahl och det lokala, spirande sopranstjärnskottet Sabrina Zweiacker. Sammanlagt ett 130-tal musiker som under ledning av Patrik Dahlbom för första gången tar sig an John Rutters stora kör- och orkesterverk "Magnificat".

– Det är en gigantisk grej: kyrkoorgel, harpa, slagverk, allt möjligt. Det kommer att bli så himla mycket folk att vi nästan spränger väggarna, skrattar Patrik Dahlbom. Det stora genrepet är avklarat, med nervositet och gåshud när allt slutligen faller på plats. Patrik Dahlbom och Lena Ekman-Frisk började instuderingen av John Rutters partitur redan i somras. Den brittiske tonsättaren är i sin 60-årsålder oerhört produktiv. Det var inte länge sedan symfonikerna spelade hans "Requiem". Nu är det dags för hans "Magnicat".

Annons

– Rutters är framför allt känd för sina stora körverk, han fullkomligt spottar ur sig verk. "Magnificat" har sju satser, underbart vacker, ibland trallig musik med massor av olika, starka klanger. Det är verkligen en blandad kompott. Utöver storverket av Rutters blir det även ett nykomponerat verk av den irländske tonsättaren Michael McGlynn. Inköpt av Dahlbom själv.

– "The Great wood". Av en relativt ung tonsättare som släppt massvis med skivor redan. Vi har en slagverkare i orkestern som har studerat på Irland och som introducerade mig för McGlynns musik. Där finns en irländsk folkton i botten, samtidigt som man förnimmer drag av Pink Flloyd. Ett jätterytmiskt körverk.

Man får en känsla av att Christianstads symfoniker har en förkärlek till samtida verk?

– Både ock. Vi förvaltar ju den klassiska musiken, men samtidigt vill man spänna bågen och spela mer nutida musik, som många gånger är ganska så svårspelad. Nästa konsert blir det en av 1900-talets största, Sjostakovitj, oerhört svårspelad.

Vad har varit de stora utmaningarna med lördagens konsert?

– Det är olika för kör och orkester. Dels sjungs allting på latin, bara att få det rätt textligt i en 80 man stor kör är något att bita i. Muiskaliskt är den största utmaningen för dirigenten, när man sitter med partituret och ska analysera och försöka förstå det. "Magnificat" har många blandande takter, det är ett klurigt verk.

Lisa Appelqvist

044-18 55 58

lisa.appelqvist@kristianstadsbladet.se

Konsert

Annons

Vad: Christianstad symfonikers första vårkonsert i samarbete med Kristianstad Motettkör och musikklasserna. Gästsolister Sabina Zweiacker (sopran) och Thomas Ringdahl (sopransaxofonist).

Verk: Av John Rutters, Edward Greig, Michael McGlynn.

När: Kristianstad konserthus 10 mars, Osby kyrkan 24 mars.

Magnificat: John Rutters magnificat uruppfördes i New York 1990. Mozart, Bach, Vivaldi och Monteverdi har också skrivit magnificat, det vill säga tonsatt Jungfru Marias känslor och tankar som svar på ängelns bud att hon ska föda Guds son i biblen. Ett passande stycke med andra ord, så här i Maria Bebådelse-dagar,

SAXO
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons