Kaah: "Allt bara dog"

Musik
Kaah behåller sina soul- och funkrötter. Men han har också sökt sig till den nyskapande elektro som växte fram i Detroit på 80-talet.
Foto: Janerik Henriksson/TT
Kaah behåller sina soul- och funkrötter. Men han har också sökt sig till den nyskapande elektro som växte fram i Detroit på 80-talet.

Sex år efter Kaahs senaste album är han tillbaka med en ny fullängdare. Med den New Orleans-influerade plattan kommer även ett löfte om mer musik inom kort.

Även om plattan heter "New Orleans" är det inte stadens jazz- och swingtradition som har färgat ljudbilden. Kaah har snarare sökt sig till den proto-techno och nyskapande elektro som växte fram i Detroit på 80-talet. Samtidigt behåller han sina soul- och funkrötter.

Men vad döljer sig egentligen bakom titelspåret?

– Det handlar om tre grejer. Ett, romantiseringen av inspirationskällan, en plats där det har kommit mycket saker ifrån. Två, en fantasi om ett liv man inte har, och tre, att tro på att gå vidare, att inte låta ens demoner slå ner en. Man ligger på ett slags psykisk gräns och vill inte välja den dåliga sidan, säger Peter Alexandersson, som ligger bakom artistnamnet.

Han tycker att han själv befinner sig nära gränsen ibland, men att han har lärt sig att stanna på rätt sida.

Även om "New Orleans" är Kaahs första fullängdare sedan 2013, har han hunnit göra mer musik än så. 2017 kom ep:n "Jungl", därefter några singlar och nu är han dessutom aktuell med Melissa Horn-samarbetet "Du brukade kalla mig för baby". Det moderna sättet att släppa musik på, lite i taget, passar honom utmärkt.

– Formatet är så lätt, från att man är klar till att det kommer ut, man kan nästan ha ett demotänk kring det. Tekniken gör att det blir roligare, säger han.

Men karriären har inte varit helt problemfri.

När han som 25-åring debuterade med albumet "Kaahlender" 1998 upplevde han att han inte hade koll på någonting. När han 2006 hade mer kunskap på fötterna hamnade musikindustrin i en djup kris som dödade skaparglädjen. Kaah tog en paus som varade under flera år.

– Det var innan "streams". När det kaoset kom hade jag jobbat väldigt mycket, och allt bara dog. Det var som att allting var meningslöst, säger han.

Den viktigaste låten på "New Orleans" rent politiskt är "Vita", enligt Kaah. En text som synliggör vitas privilegier i samhället.

Varför skrev du den?

– Varför har ingen skrivit den innan, varför skriver inte folk de texterna? Jag tycker att jag är sen med texten 2018.

Hur viktiga är texterna för dig?

– Ibland är det fullständigt oviktigt, det är bara att jag måste ha en text. Ibland är det man vill berätta meningen med en låt.

Kommer det att dröja lika länge innan nästa albumsläpp?

– Det kommer definitivt gå snabbare, säger han.

Foto: Janerik Henriksson/TT
"New Orleans" är Kaahs första fullängdare sedan 2013.

Fakta

Kaah

Bakom artistnamnet Kaah döljer sig 45-årige Peter Alexandersson från Göteborg.

Han debuterade med albumet "Kaahlender" 1998. Han har även släppt "Soulrebell" (2000), "Beats, melodier och baby Kaah (2001), "Jideblasko international" (2003) och "Matcha din look" (2013).

2017 släppte han ep:n "Jungl". Nu är han aktuell med albumet "New Orleans".

Visa mer...
Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Kristianstadsbladet och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.