Mozart möter Mellanöstern

Nöje Artikeln publicerades

Mozartåret börjar lida mot sitt slut. Christianstad symfoniker har bidat sin tid och tar nu ett krafttag kring några av kompositörens verk, i sin traditionella stora höstkonsert i helgen.

Fast orkestern börjar med Rossinis ouvertyr till den "Tjuvaktiga Skatan".

– Den är ju så fantastiskt bra. Man vill ju inte bränna av allt krutet på en gång, ursäktar sig symfonikernas dirigent Patrik Dahlbom.

Mozart får dessutom ge vika ytterligare ett tag in i repertoaren, men så är det för en exklusiv Europapremiär direkt från fjärran östern.

Tarsolisten Karzaan Mahmood från Kurdistan kontaktade Patrik Dahlbom när han flyttade till Kristianstad för lite över ett år sedan. Då hade han turnerat runt om i Europa, spelat med bland annat Washington Symphony Orchestra i USA men slutligen landat i Sverige för kärlekens skull. Strax flyttar han vidare till ett musiklärarjobb i Stockholm och Patrik Dahlbom tog tillfället i flykten.

– Och det är ett samarbete som jag vill ska fortsätta. Det är verkligen spännande att Kristianstad har musiker av den här kalibern här i stan. Karzaan Mahmood plockar fram det åttaformiga trästycke, täckt av ett torkat lammskinn med metallsträngar och"tangentplatta" av elfenben. Plektrumet består av en mässingsbit och bivax.

– Tar är ett traditionellt stränginstrument från ett område som sträcker sig över Hindustan, Pakistan, Kurdistan, Iran och Turkiet.

Stycket som symfoniorkestern och Karzaan Mahmood tar sig an, Vaziris "Fantasia", komponerades först som ett solostycke för tar innan det femtio– sextio år senare införlivades i ett nytt symfoniskt verk av Vaziri, den förste tonsättaren i Iran som skrev ner konstmusik.

– Stycket har aldrig framförts i Europa tidigare, berättar Karzaan Mahmood som även är utbildad slagverkare och håller Sjostakovitj som en av sina favoritkompositörer.

– När Karzaan och jag träffades första gången kunde vi nästan bara kommunicera genom musiken, det är det som är så fantastiskt med musik. Dessutom har vi båda Sjostakovitj symfoni nummer 10 som vår absoluta favorit, säger Patrik Dahlbom.

– Mötet mellan västerländskt och österländskt sker inte bara på scenen, utan även i verket, det är otroligt roligt att spela något så ovanligt och intressant, tillägger symfoniorkesterns nye konsertmästare Christopher Dury. Med en nyinflyttad engelsk konsertmästare var konserttiteln "Moztly Mozart" också given, och när så kompositörens del av årets konsert tar vid så är det ytterligare en solist som inleder. Ute Goedecke från medeltidsensemblen Mare Balticum sjunger Mozarts sakrala verk "Exultate Jubilate".

– Det är roligt för mig att göra ett så pass modernt verk, skrattar hon och tillägger:

– Mozart skrev stycket när han var 17– 18 år, och det visar på något sätt hela den värld som fanns inne i den här killen redan då.

Kurdistan, England och Tyskland representeras alltså i och med årets nya och gästande ansikten vid Mozartkonserten på fredag, som via bland annat musikskolans barnkör och textsatta Mozart-fragment till slut blommar ut i kompositörens symfoni nummer 36.

– Ett fantastiskt stycke, "wow" känner man. Den har inte en ton, inte en död punkt någonstans, konstaterar Patrik Dahlbom.



Lisa Appelqvist

lisa.appelqvist@kristianstadsbladet.se







a Moztly Mozart

Vad: Christianstad Symfoniker med gästsolister Karzaan Mahmood och Ute Goedecke.

När & var: Kristianstad konserthus 17 november. Dubbelkonsert på Humle-scenen, Bromölla 19 november.