Annons

Grandmaster Flash får Polarpriset

Polarpriset i den populärkulturella kategorin tilldelas i år en man med mixerbordet som instrument: Grandmaster Flash blir den första hiphopartisten någonsin att få priset. Belönas i år gör också den tyska violindrottningen Anne-Sophie Mutter och stiftelsen Playing for Change.
Musik • Publicerad 13 februari 2019
Joseph Saddler alias Grandmaster Flash.
Joseph Saddler alias Grandmaster Flash.Foto: POLAR MUSIC PRIZE/TT

Juryn slår fast: "Grandmaster Flash är en vetenskapsman och en virtuos som visat att skivspelare och mixerbord kan vara musikinstrument".

– Det är sällan man kan tala om någon som har varit med och uppfunnit en genre, men det kan man här. Men man kan även tala om en virtuos, säger Alfons Karabuda, ordförande i Polarprisets prisnämnd på en pressträff.

Annons

Det var i Bronx på 1970-talet som Joseph Saddler började experimentera sig fram till ett alldeles eget sound. I dag räknas han som en av hiphopens verkliga pionjärer.

Själv är Grandmaster Flash hedrad av att få Polarpriset:

"I vår kultur blir det vi gör som dj:er ofta förbisett", säger han i ett pressmeddelande.

Grandmaster Flash föddes i Barbados men växte upp Bronx i New York, med en pappa vars skivsamling sonen absolut inte fick röra. När han började fanns varken mixerbord eller "scratching" och han var tvungen att själv uppfinna ett sätt att få skivan att fortsätta röra sig, trots att man drog den fram och tillbaka med händerna. Han snickrade ihop sin egen utrustning, med material från soptippar, tygfabriker och mataffärer.

Hans skiva ”The adventures of the wheels of steel” har påverkat hela populärmusikens utveckling. Han var den första som gjorde en hel skiva av bara samplingar. Den första som scratchade och den första som loopade trummaskiner live. Jämsides med Kool Herc och Afrika Bambaataa gjorde han dj:andet till konst.

I en intervju med The Guardian har han sagt: "Jag kan gå igenom vilket kvarter som helst, i vilken stad och i vilket land som helst, och inom tio minuter är det någon som stoppar mig och säger 'tack'".

Sammanlagt är det tre pristagare i år – som alla får en miljon vardera. Utvald är också den tyska violinisten Anne Sophie-Mutter som har fått epitetet "violindrottningen". Redan som femåring visade hon en exceptionell musikbegåvning och vid 13 års ålder provspelade hon för den legendariske dirigenten Herbert von Karajan. Året därpå började hon spela med honom och Berlinfilharmonikerna. Sedan dess har hon turnerat över hela världen och flera musikaliska verk har specialskrivits för henne.

I juryns motivering står det: "Med sin Stradivarius under hakan är Anne-Sophie Mutter inte bara en temperamentsfull och riskvillig musiker, utan en historieberättare."

Annons

– Musikalisk excellens finns det här om hos någon, säger Alfons Karabuda.

Årets tredje Polarpris går till Stiftelsen Playing for Change. 2002 startade Mark Johnson och Whitney Kroenke rörelsen, utifrån en övertygelse om att musik kan överbrygga gränser. Numera driver Playing for Change 15 musikskolor runt om i världen, bland annat i Marocko, Brasilien och Sydafrika. De ger varje vecka tusentals barn tillgång till gratislektioner i dans, instrument, musikteori och språk.

"Att vara i samma sällskap som dem som har fått oss att älska musik under så många år är verkligen en ära", säger Whitney Kroenke i ett pressmeddelande.

Anne-Sophie Mutter.
Anne-Sophie Mutter.Foto: Bastian Achard /TT
Mark Johnson och Whitney Kroenke grundade stiftelsen Playing For Change.
Mark Johnson och Whitney Kroenke grundade stiftelsen Playing For Change.Foto: POLARPRISET/TT
Elin Swedenmark/TT
Sara Haldert/TT
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons