Annons

Vardagsnära och vackert om längtan och drömmar

”Lady Bird” hamnade i del Toro-skugga. Men i Greta Gerwigs finstämda berättelse om en ung kvinnas längtan och drömmar bor filmvårens vackraste vardagsdramatik.
Publicerad 8 mars 2018
Detta är en recension i Kristianstadsbladet. En recension är en kritikers bedömning av ett konstnärligt verk.
Saoirse Ronan, Oscarsnominerad för titelrollen i ”Lady Bird”.
Saoirse Ronan, Oscarsnominerad för titelrollen i ”Lady Bird”.Foto: Merie Wallace

Det var upplagt för ”The Shape of Water”, och för Guillermo del Toro. Fantasy, med själ och hjärta, berättat från Kalla kriget-eran, men lika lätt att applicera på vår tids flyktingströmmar och rädslor för det okända. Stort, viktigt – och till slut fanns det ingen plats för det lilla dramat som ställer andra, mer vardagsnära, frågor.

”Lady Bird”, med svensk premiär på Internationella kvinnodagen, hamnade i del Toro-skugga. Inte oväntat, men trist för Greta Gerwigs regidebut är en liten pärla av stor angelägenhetsgrad. Det handlar om Christine, 17 år. En avig high school-tjej som kallar sig ”Lady Bird”, symboliskt om drömmarna som ska ta henne bort från återvändsgrändernas Sacramento. Hon bor på ”fel sida spåren” och även om det finns massor av kärlek hemma hos ”Lady Bird” dominerar stressen som kommer med pappas hotande arbetslöshet och mammas välvilliga, evinnerliga tjat.

Annons

Så, ”Lady Bird” drömmer, längtar, undrar. Betygen matchar inte riktigt ambitionerna, och det andra som är centralt i tonåringens universum – de första mötena med kärlek, och sex, funkar sådär.

Det kunde vara så annorlunda, eller hur? Allt kunde vara så mycket bättre. Någon annanstans, och helst på ett prestigecollege i New York. Där skulle alla förstå poesin och konsten som bor i ”Lady Bird”.

Saoirse Ronan, Oscarsnominerad för ”Brooklyn” (2015), tecknar ett känsligt porträtt av titelrollen. Och alla som har sett som Noah Baumbachs ”Frances Ha”, med Greta Gerwigs vingliga vandring som drömmande danselev, följer spåren. ”Lady Bird” är tonårsversionen av Frances, lite mer rebellisk bara, kanske mer talangfull och med starkare tro på sina förmågor. Men här finns samma centrallinje, samma starka längtan – bort. Utan att egentligen veta vart och till vad. Det är vackert, insiktsfullt, roligt och gripande om en ung kvinna på väg ut i livet. På jakt efter lyckan och drömmarna.

Ingen Oscar för Saoirse Ronan. Ok, Frances McDormand är monumental i ”Three Billboards Outside Ebbing, Missouri.

Ingen Oscar för Greta Gerwig heller. Synd, hennes berättelse träffar hjärtat och regin är hundra procent fingertoppskänslig. I spelet mellan Saoirse Ronan och Laurie Metcalf (”Lady Birds” mamma) bor vårens varmaste vardagsdramatik.

Film

Lady Bird

Genre: Drama

I rollerna: Saorise Ronan, Timothée Chalamet, Laurie Metcalf med flera

Regi: Greta Gerwig

Speltid: 1 timme 34 minuter

Censur: Barntillåten

Anders MårtenssonSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons