Annons

Därför investerar företagen i damfotboll

Allt fler företag väljer att investera pengar i damfotbollen.
Det är såklart inte bara för jämställdhetens skull, säger Sara Rosengren, professor vid Handelshögskolan i Stockholm.
Fotboll • Publicerad 6 juni 2019
Svenska landslagsstjärnan Kosovare Asllani har synts i flera reklamkampanjer inför VM.
Svenska landslagsstjärnan Kosovare Asllani har synts i flera reklamkampanjer inför VM.Foto: Adam Ihse/TT

Det är lätt att bli cynisk när man se hur några av världens största företag plötsligt börjar intressera sig för damfotboll. Coca-Cola har för första gången damspelare på sina flaskor, kreditkortsföretagen Mastercard och Visa har båda investerat stort i damfotboll, kläd- och skojätten Adidas har lovat att deras sponsrade damspelare ska få samma bonusar som deras herrspelare, och i England har bankgiganten Barclays gått in som den första titelsponsorn till högstaligan Super League.

Jämställdhet lockar

Sara Rosengren, professor vid Handelshögskolan i Stockholm, säger att företagen förvisso vill tjäna pengar, men att de också måste vara legitima på marknaden. Och där är jämställdhet ett nyckelord.

Annons

– Det finns i dag ett större intresse kring jämställdhet, något som har vuxit sig starkare och även nått sporten. Det finns också ett ökat intresse för damidrott generellt, inte minst här i Sverige där vi har varit väldigt framgångsrika på senare år. Och sedan finns det en generell trend i marknadsföringssammanhang, att man som företag är lite mer genomtänkt när det kommer till hur man porträtterar kön och hur man väljer att använda sig av kön i sin marknadsföring, säger Sara Rosengren.

"Helt annan peng"

Att sponsra ett VM för damer är en större risktagning än att göra det på herrsidan, säger hon. Samtidigt är den möjliga vinsten stor.

– Damfotbollen har inte lika stor sponsring i dag som herrfotbollen, så man kan få synlighet på ett helt annat sätt och till en helt annan peng dessutom. Det är lättare att göra ett stort avtryck genom att sponsra på damsidan.

TT: Vad kommer det att innebära för sporten?

– Det kommer att göra att intresset för fotbollen ökar, det är ju självförstärkande. I och med att man gör det så kommer fler att uppmärksamma att det är ett VM och att Sverige är med. Och det kommer i sin tur göra sponsringen mer värdefull för företaget.

Lasse Mannheimer/TT
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons