Därför placeras en miljöstation inne i ELON-butiken
Vi vet att vi behöver återvinna. Det finns dock inte alltid tid eller ork att ta sig till återvinningen, så risken att el-avfall och produkter som gått sönder blir kvar i ett förråd hemma är därför stor. Elon i Kristianstad erbjuder nu hjälp som underlättar processen.
– När du köper en ny vara i butik eller med leverans och installation, så tar vi hand om din gamla produkt och ser till att den återvinns, berättar Henrik Dahlström på Elon i Kristianstad.
Alla kan bidra med något
När du köper större vitvaror kan det vara extra svårt att lämna de gamla och otympliga på återvinningsstationen. Då är Elons tjänst väldigt värdefull, eftersom de tar hand om dina gamla vitvaror när de levererar och installerar de nya.
Även en liten sak som att lämna din trasiga glödlampa inne i butiken när du köper en ny är ett bra exempel på sådant som du kan göra.
– Vi vill få in det miljövänliga tänket hos våra kunder och påminna om att återvinning gör skillnad, säger Henrik.
Agerar gott exempel
Elon-butiken i Kristianstad har ett miljö- och hållbarhetstänk i vardagen. Från den egna förbrukningen och hanteringen av avfall till de produkter som erbjuds kunderna.
– Det kommer hela tiden förbättrade produkter ur ett miljöperspektiv. Både utifrån produkten i sig och användaren, förklarar Henrik Dahlström.
Till exempel så har man idag i vissa kylskåpet optimerat inredningen för att möjliggöra längre livslängd på färskvaror. Det är ett led att minska matsvinnet.
Nu under hösten, när Elon lanserar sitt nya koncept och byter loggan, är det mycket som påverkas vad gäller förbrukningsvaror - såsom papper, påsar kvitton mm.
– Vi väljer att använda upp det material vi har innan vi byter till det nya. Att bara slänga fullt användbart material är inte förenligt med vårt miljötänk, säger Henrik.
– Vi berättar gärna mer om våra produkter och vår nya miljöstation när du har vägarna förbi butiken.
Mer om Elons produkter: elon.se
Länk till förra native-artiklar: