Norwegian får räddningsplanka av långivare

Ekonomi Artikeln publicerades
Geir Karlsen är tillförordnad vd på Norwegian sedan juli 2019, då han tog över när grundaren Bjørn Kjos avgick från posten. Arkivbild.
Foto: Heiko Junge NTB/Scanpix/TT
Geir Karlsen är tillförordnad vd på Norwegian sedan juli 2019, då han tog över när grundaren Bjørn Kjos avgick från posten. Arkivbild.

Norwegian har fått en räddningsplanka av stora långivare. Grönt ljus för förlängda löptider på lån för 3,4 miljarder norska kronor lyfter aktien i det hårt pressade lågprisflygbolaget med nästan 4 procent på Oslobörsen.

– Uppgörelsen var väldigt viktig för Norwegian och vi är väldigt nöjda med att vi fick så stort stöd som vi faktiskt fick från långivarna, säger Norwegians tillförordnade vd Geir Karlsen.

Kursuppgången för Norwegian-aktien på 3,8 procent går på tvären med ett hårt tryck nedåt på aktier I flygsektorn på europeiska börser, som följer på det dramatiska lyftet för oljepriset efter drönarattacken mot saudiska oljeanläggningar i helgen.

Tappat tre fjärddelar av börsvärdet

Trots måndagens kurslyft har det förlusttyngda lågprisflygbolaget sedan våren 2018 tappat cirka tre fjärdelar av sitt värde på Oslobörsen.

Enligt Karlsen är uppgörelsen med långivarna avgörande för att bolaget ska klara av att hantera situationen med flygförbud för 18 av flygbolagets flygplan, av modellen Boeing Max 8, sedan i våras. Förbudet, infört efter två stora dödsolyckor med planet, innebär stora kostnadsökningar för de inhyrda flygplan Norwegian behöver för att hålla igång trafiken.

– Det har gjort att vi har fått en lite svårare likviditetssituation än vad vi planerat för, säger Karlsen.

Kan krävas fler åtgärder

Förslaget om att förlänga löptiderna med två år på två stora obligationslån, på sammanlagt 3,4 miljarder norska kronor, lades fram av Karlsen i början av september. Det fick inledningsvis hård kritik från stora långivare. Men sedan Norwegian ovanpå landningsrättigheter på Gatwick-flygplatsen i London som säkerhet på de tidigare icke säkerställda obligationerna även utlovat en extra premie gick en överväldigande majoritet av långivarna till slut med på upplägget.

Geir Karlsen tillägger att Norwegian dessutom ser ut att nå målet om att dra ned kostnaderna med två miljarder norska kronor 2019.

Men han kan inte utesluta att det framöver kan krävas fler åtgärder för att komma tillrätta med den pressade finansiella situationen.

– Att vi nu har undanröjt denna vägg, eller skjutit den framåt i tiden, tror jag kommer att få effekt på andra åtgärder, säger Karlsen om uppgörelsen med lånet.

– Oavsett vilket var vi tvungna att lösa frågan om förfallen på lånen innan vi kan gå in i en eventuell diskussion om eget kapital. Men det är inte något som varit särskilt aktuellt, tillägger han om risken för att det slutar med ännu en nyemission.

"Det hjälper oss inte"

Norwegians redan pressade situation påverkas samtidigt negativt om det kraftiga lyftet för oljepriset efter helgens attacker mot saudiska oljeanläggningar håller i sig, enligt Karlsen.

– Vi gillar inte ett högre oljepris. Det säger sig självt. Och det som nu har skett över natten hjälper oss inte, säger Karlsen.

Flygbolaget har som strategi att prissäkra omkring 25 procent av bränsleförbrukningen.

Fakta

Fakta: Max 8-krisen ligger bakom Norwegians problem

De finansiella problemen för lågprisflygbolaget Norwegian hänger samman med att flygmyndigheter runt om i världen i mars i år införde flygförbud för Boeing Max 8-flygplan. Två stora flygolyckor som sammanlagd krävde 346 dödsoffer föregick besluten.

Boeing har sedan flygförbuden infördes arbetat hårt med att uppdatera kontrollsystemet. Men det är ännu oklart när Max 8-planen får användas igen och om Boeing kommer att fortsätta leverera nya flygplan i modellserien. Enligt Boeing kan planet tas i trafik igen i USA någon gång under fjärde kvartalet i år.

Besluten om flygförbud fattades efter det att ett Max 8-flygplan tillhörande Ethiopian Airlines störtade den 10 mars, en olycka som föregicks av att ett Max 8-plan tillhörande flygbolaget Lion Air störtade i Indonesien den 29 oktober i fjol. Båda olyckorna hade kopplingar till piloter som fick problem med autopiloten.

De 18 Max 8-planen i Norwegians flygplansflotta finns bland de totalt nästan 400 Max 8-plan som parkerats sedan i våras. Andra som påverkas av problemen är researrangören TUI, lågprisbolaget Ryanair och flera stora amerikanska flygbolag som United Airlines och American Airlines.

Visa mer...