Annons

Medeltidsveckan tror på ökade intäkter

Förra årets värmebölja ställde till det för Medeltidsveckan som gjorde med rekordförlust. I år verkar det gå bättre.
Fritid • Publicerad 5 augusti 2019
Mest pengar drar tornerspelen in under Medeltidsveckan på Gotland. Arkivbild.
Mest pengar drar tornerspelen in under Medeltidsveckan på Gotland. Arkivbild.Foto: Janerik Henriksson/ TT

Medeltidsveckan på Gotland startade i söndags, och den största inkomstbringaren är tornerspelen, som även arrangeras under juli månad. Men förra året svek publiken riddarna till häst och Medeltidsveckan tappade därför en stor del av sina intäkter.

– Själva Medeltidsveckan var välbesökt, men det varma vädret gjorde att barnfamiljerna inte orkade med kvällsaktiviteterna.

Annons

– Tornerspelen är vår största inkomst, och i år har vi gott hopp om att det landar bättre, säger Björn Sundberg.

Ekonomiskt stöd

Efter förra årets brakförlust sökte Medeltidsveckan ekonomiskt stöd på en halv miljon kronor från Region Gotland. Arrangörerna fick 300 000 kronor som de har använt till ett antal utvecklingsinsatser, bland annat arbete med att förstärka entréerna.

– Vi tar en frivillig entréavgift till marknadsområdena, och nu har vi arbetat med gestaltning för att göra även själva entréerna till en upplevelse.

– Vi har under många år jobbat med att ha fler ekonomiska ben att stå på.

Många besökare

En del av pengarna har även gått till en helt ny riddargård, där hållbarhet står i fokus. Medeltidsveckan vill lyfta vikten av återbruk: hur hållbarhet såg ut på medeltiden och hur den ser ut i dag.

– Det är utan tvekan väldigt mycket folk, men många av våra intäkter sker i stunden. Besökarna bestämmer sent om de vill gå på evenemangen.

Björn Sundberg säger att det är först när Medeltidsveckan är över som de kan summera hur det har gått ekonomiskt, men han tror att det har gått bättre i år än under förra året.

Lisa Andersson/TT
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons