Annons

Oklar effekt av sänkt moms på digitalböcker

Om drygt två månader sänks momsen på digitala böcker.
Effekten blir skärpt konkurrens för den traditionella bokhandeln, säger en forskare.
Inte alls hävdar branschen som tror på oförändrade priser.
Ekonomi • Publicerad 23 april 2019
Digitala böcker tar över när försäljningen av tryckta böcker minskar. Arkivbild
Digitala böcker tar över när försäljningen av tryckta böcker minskar. ArkivbildFoto: CHRISTINE OLSSON / TT

I många år har momsen på digitala tidningar och böcker varit 25 procent, samtidigt som tryckta böcker och tidningar bara har haft 6 procents moms. Både tidningsbranschen och bokbranschen har kämpat för sänkt moms på digitala publikationer.

Ett hinder har varit att EU har motsatt sig sänkt digitalmoms men i höstas gav EU med sig efter krav från den svenska regeringen. I mars blev det klart att momsen sänks vid halvårsskiftet från 25 till 6 porcent.

Delade meningar

Annons

Det råder dock delade meningar om vad som sker när det blir samma låga momssats för alla publikationer, tryckta och digitala.

– Den sänkta momsen på digitala böcker innebär skärpt konkurrens för bokhandeln och för tryckta böcker. Många oroar sig för att den sänkta momsen på digitala böcker kan få negativ inverkan på de tryckta böckerna, säger Erik Wikberg, forskare vid Handelshögskolan i Stockholm.

Det är de digitala böckerna som står för all tillväxt inom bokbranschen och numera är fyra av tio sålda böcker digitala.

– Det gör momsfrågan ännu mer viktig än tidigare, säger Wikberg.

Men alla håller inte med honom om att tryckta böcker och traditionell bokhandel möter en tuffare verklighet när digitalmomsen sänks.

– Det blir ingen skillnad. Det som är stort i dag är de digitala prenumerationstjänsterna. Jag tror inte att de kommer att sänka sina priser när momsen sänks och därmed påverkas inte den traditionella bokhandeln, säger Mats Ahlström, ordförande i branschorganisationen Svenska bokhandlareföreningen.

Låg förtjänst

Inte heller Kristina Ahlinder, vd för Svenska förläggareföreningen, tror att den sänkta digitalmomsen skapar en tuffare marknad för tryckta böcker eller traditionell bokhandel.

– Priset på digitala böcker är redan lågt, förtjänsten på varje såld digital bok är betydligt lägre än för tryckta böcker. Det är inte säkert att priset på digitala böcker kommer att sjunka särskilt mycket när momsen sänks. Sänkt digitalmoms missgynnar inte tryckta böcker, säger Kristina Ahlinder.

Björn Dickson/TT
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons