Annons

Sponsorer stor makt att påverka arrangörer

Sponsorer till stora evenemang som VM och OS har stor makt att trycka på arrangörer som inte jobbar rättvist, enligt en varumärkesexpert.
Men de använder sällan sin makt fullt ut.
Ekonomi • Publicerad 12 september 2019
I Qatar är arbetsvillkoren för de migrantarbetare som bygger arenorna inför fotbolls-VM 2022 usla, enligt fackförbundet Byggnads.
I Qatar är arbetsvillkoren för de migrantarbetare som bygger arenorna inför fotbolls-VM 2022 usla, enligt fackförbundet Byggnads.Foto: Jessica Gow/ TT

– Det är synd att de inte utnyttjar den kraften. De skulle kunna påverka jättemycket.

Kritik mot villkoren för dem som arbetar inför stora evenemang som OS och VM är inte ovanligt. Fotbolls-VM i Ryssland förra året och kommande fotbolls-VM i Qatar 2022 är två exempel.

Annons

I Qatar är arbetsvillkoren för de migrantarbetare som bygger arenorna inför fotbolls-VM 2022 usla, enligt fackförbundet Byggnads som nyligen varit där och granskat arbetsplatser. VM-byggarna riskerar till och med sina liv.

Kan påverka mycket

Huvudsponsorerna för fotbolls-VM 2022 är bland annat jättarna Coca-Cola, Adidas och Visa. Men vad kan sponsorerna göra i sammanhang som dessa? En hel del, enligt Niklas Turner Olovzon, varumärkesexpert och grundare av pr-byrån Passion Lab.

– De skulle kunna påverka jättemycket. För det handlar om pengar i slutändan – gigantiska miljardbelopp – så de skulle i princip kunna sänka ett helt OS eller fotbolls-VM om de faktiskt ställde krav.

Många stora företag har i dag riktlinjer om att exempelvis stå upp för mänskliga rättigheter och hur deras anställda ska behandlas, enligt Turner Olovzon. Företag som sponsrar har därför mycket att vinna genom att trycka på arrangörer som exempelvis inte behandlar sina anställda rättvist, inte minst vad gäller trovärdighet.

– Jag tror också att det, förutom det etiska perspektivet, finns en varumärkesmässig vinning för många av dessa bolag genom att inte bara göra mediala avståndstaganden utan faktiska påtryckningar på idrottsorganisationerna.

Ser mellan fingrarna

Nej, att bara gå ut i medierna och meddela att man som sponsor tar avstånd mot hur arrangören exempelvis behandlar sina anställda eller inte tar tillräckligt ansvar för miljön räcker inte, menar Turner Olovzon. Redan i avtalsskrivandet bör sponsorer ställa krav på arrangörerna för att kunna dra tillbaka sponsorskapet om avtalet inte efterföljs.

Men trots att de har stor makt händer det allt för sällan att sponsorer vid stora evenemang som OS eller VM markerar på riktigt, säger Turner Olovzon.

– De ser mellan fingrarna, för det blir ett slags buffert mellan dem själva och arrangörerna. Tyvärr verkar stoltheten och attraktiviteten att vara sponsor till dessa mästerskap övervinna viljan att gå miste om dem.

Britta Kramsjö/TT
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons