Annons

Svårt att rekrytera lärare till landsbygden

Skola • Publicerad 20 augusti 2019
Det är svårt att rekrytera lärare till landsbygden. Arkivbild.
Det är svårt att rekrytera lärare till landsbygden. Arkivbild.Foto: JESSICA GOW / TT

Det är extra svårt att rekrytera lärare till skolor på landsbygden, . Problemen finns över hela landet.

Enligt skolchefer som Ekot pratat med kan det vara svårt att locka nyutbildade lärare till exempelvis byskolor då det ofta innebär ensamt arbete på små skolor.

Annons

– Det är en av de lärarkategorier som är svårast att rekrytera till. Jag tror dels att det kan bero på avståndet, men sedan tror jag att huvudorsaken är att det ofta är ett ensamarbete, säger Samuel Lundström, skolchef i Lycksele, där byskolorna ofta bara har en klass för årskurs 1–3 med en ensam lärare.

En annan möjlig orsak är att skolorna ligger långt från de orter där lärare utbildas.

– Vi har väldigt få som gör praktik hos oss. Det är ju ett sätt att rekrytera lärare att visa upp att man har en bra skola, en fin arbetsmiljö, och då kanske man kan knyta till sig lärare som är ute på praktik, säger Ulf Andersson, utvecklingsledare för barn och utbildning i Gullspång i Västergötland.

TT
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons