Open

Kristianstadsduo gör egen kollektion

Open
Tillsammans har vännerna Björn Nilsson och Adam Westerlin skapat en egen kollektion med kärlekstema.
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:

Efter mer än tio år i klädbranschen bestämde sig Björn Nilsson och Adam Westerlin för att göra en egen kollektion ihop och startade märket An International Anthem. T-shirt, sweatshirt och keps med kärlek som tema.

Artikeln publicerades 26 september 2017.

Hur fick ni den här idén?

Adam: – Jag har alltid haft en tanke på att jag vill skapa något eget.

Björn: – Adam jobbade här för tio år sedan. När han flyttade tillbaka hit började vi prata över en lunch om att göra något ihop. Adam nämnde Prideflaggan, men en kollektion med bara Pride kunde vi inte göra.

Adam: – Det blev tre patches: broken heart, lip och Pride, ganska minimalistiskt.

Har ni gjort symbolerna själva?

Adam: – Vi har skissat dem, men en kompis till mig, Love Henriksson, har hjälpt oss.

Hur har ni valt dem?

Adam: – Vi har utgått från Pride och allt vad det står för. För oss är det alla människors lika värde.

Björn: – Kärlek är det ord som passar bäst. Alla symbolerna har med kärlek att göra.

Vad var viktigt när ni valde stil och material?

Björn: – Grundtanken är att vi vill göra en modell som vi gillar och står för och som vi tror att andra också skulle gilla. Till exempel har vi valt 200 grams bomullstäthet till t-shirten, en vanlig t-shirt har kanske 130 gram.

Adam: – Halsen är lite tajtare som den ska vara nu och tröjan är lite tjockare. Och så har de slits. Unisex från XS till XL.

Björn: - Vi har velat göra plagg som passar alla som vill ha det uttrycket. Färgerna är ganska basic, det är patchen som ska göra jobbet.

Lite modigt att välja en ceriserosa keps?

Adam: – Vi vill inte göra ett för snällt varumärke. Vågar vi sticka ut är det större chans att märkas.

Björn: – Överdelar konsumerar man mer. Man kan få mer uttryck i en tröja och ha enklare brallor till. Det är enklare att knyta ihop det med en keps. Den ger lite kraft till de andra plaggen.

Vilken respons har ni fått hittills?

Björn: – Kläderna kom i butik i slutet av maj. Vi har inte gjort så mycket väsen av det, vi har velat smyga fram dem för att vi vill veta att det håller. Här på Cenino har de sålt över förväntan. I lördags kom en kille och sa "här är de feta som alla mina kompisar pratar om".

Adam: – Nästa steg är att öppna en webbshop för märket. Ser du märket någonstans ska du kunna få veta vad det är. När man är på sociala medier kan man komma härifrån och nå ut ändå. Det är häftigt att veta att man kan sälja till någon i Tokyo, Paris eller New York.

Beskriv kollektionen med tre ord!

Björn: – Kärlek måste vara med. Och street fashion. Om man har kostym på jobbet kan man ha kavaj och den här tröjan till på helgen. Eller så kan man ha den när man kollar på en match. Street fashion with love.

Överhuvudtaget, vad är ett måste för män i höst?

Björn: – Overshirts, man kan ha den som en jacka med en skjorta eller t-shirt under eller som en skjorta över en skjorta eller under en jacka. Ett hybridplagg som finns i allt från ull till mocka till nylon och bomull. Och sakta men säkert kommer bredare byxor igen.

Adam: – En snyggt dressad rock och sneakers.

Björn: – Du kan sätta en T-shirt med halsduk eller en hood till rocken, så blir den mer streetig.

Fakta

Björn Nilsson

Ålder: 33 år.

Född och bor: Kristianstad.

Familj: Sambon Emma och barnen Ebbe och Sigge.

Yrke: Butikschef och inköpare på Cenino.

Intressen: Familjen, mat och sport, följer IFK Kristianstad.

Favoritplagg: Overshirt och t-shirt.

Favoritdesigner: Många som är extremt duktiga.

Adam Westerlin

Ålder: 33 år.

Född: Bromölla.

Bor: Åhus.

Familj: Fru och tre barn.

Yrke: Säljare i klädbranschen, har jobbat på bland annat Scotch & Soda och G-Star.

Intressen: Idrott, motorcykel, kläder.

Favoritplagg: Vida byxor just nu och sneakers.

Favoritdesigner: Virgil Abloh just nu.

Aktuella med: Nya varumärket An International Anthem, under samma namn på Facebook och Instagram. Snart egen webbsida, www.aninternationalanthem.com.

Visa mer...