Open

Färgstark budbärare

Open

Nissan påstår helt frankt att det var Qashqai som uppfann crossover-segmentet. Sanningen är snarare att japanerna var snabba med att fånga upp trenden och när man nu presenterar en ”ny” version av den tioårsjubilerande storsäljaren är det inte mycket substantiellt som är nytt. Modellen får snarare agera budbärare om att man från 2018 kan köpa en nästan självkörande Qashqai.

Artikeln publicerades 27 september 2017.

Provkörningen av nygamla Nissan Qashqai genomförs i Wien och är en svettig historia. Temperaturmätaren visar plus 35 grader, vilket är en anledning så god som någon att inte lämna våra behagligt tempererade testbilar. I kupén går det nämligen ingen större nöd på oss eftersom kvalitetskänslan höjts och bullernivån sänkts.

Sedan premiären 2007 har nästan 2,5 miljoner Nissan Qashqai rullat ut på jordklotets vägar och i mars slogs europeiskt säljrekord med 33 000 bilar. Därför är det föga förvånande att de yttre förändringarna har gjorts enligt principen att inte ändra ett vinnande koncept. Därmed är det riktigt svårt att skilja testbilen från föregångaren och lättaste kännetecknet är faktiskt den läckra färgnyheten ”ViVid Blue”. I övrigt rör det sig om nya stötfångare, framlyktor och en omarbetad grill - inga jättesensationer med andra ord.

Om vi i stället tittar på interiören så har ratten blivit platt i nederkant och kvalitetsintrycket har höjts minst ett snäpp genom mer påkostade materialval. Dessutom tackar vi för att autobroms, filbytesvarning och automatisk identifiering av trafikskyltar ingår i standardutrustningen.

Under huven erbjuds fyra välbekanta motorer: bensinare på 115 respektive 163 hästkrafter samt dieslar på 110 respektive 130. Är däremot automatlåda ett tvång så halveras utbudet eftersom XTRONIC enbart finns till den minsta bensinaren och största dieseln. Den senare går även att få med fyrhjulsdrift men då enbart tillsammans med den manuella lådan.

För de flesta räcker det gott med framhjulsdrift och det är faktiskt grundtanken med Qashqai - att se terrängtuff ut men i övrigt fungera som en kombi. Om du undrar vilken motor som faller oss bäst i smaken så är svaret den stora bensinfyran och den kan bli din för 223 900 kronor medan instegspriset för nya Qashqai börjar från 193 900.

Trots detta gissar vi att många kunder väljer att ”skjuta budbäraren” och istället siktar in sig på den mer eller mindre självkörande modellen som väntar runt hörnet. (CNP)

Willy Priske och Johannes Gardelöf

Tekniska data

Nissan Qashqai Tekna+ 1,6 DIG-T

Motorer: 4-cyl bensinmotor med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt: 163 hk vid 5 600 varv/min. Max vridmoment: 240 Nm mellan 2 000– 4 000 varv/min.

Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

Fjädring: Fram: fjäderben med undre triangellänkar. Bak: multilänkaxel.

Styrning: Elservo. Vändcirkel: 10,7 meter.

Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.

Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 265, längd 438, bredd 181, höjd 159.

Tjänstevikt 1 365. Bränsletank 65 liter.

Prestanda: Toppfart 200 km/h. Acceleration 0-100 km/h 8,9 sek.

Förbrukning/Miljö: 5,8 liter per 100 km vid blandad körning. CO2: 134 g/km.

Pris: 285 500 kronor.

Plus

Standardutrustningen

Köregenskaperna

Ljudisoleringen

Komforten

Minus…

Erbjuds inte med automatlåda…

Erbjuds inte med automatlåda…

Visa mer...