Open

Vid vägens ände

Open Artikeln publicerades

Vi är ute på spännande äventyr i en pickup som helt sonika döpts efter en position i amerikansk fotboll. Precis som namnet antyder är Fiat Fullback beredd att göra det tunga arbetet. Ska man stå pall för tuffa motståndare så får man ändra strategi och numera tycks Fiat köra efter divisen att anfall är bästa försvar. Fullback är en kompetent pickup med fyrhjulsdrift som tar dig vidare där vägen slutar.

Fiat Fullback är en rambyggd pickup som säljs i Double Cab-utförande med plats för fem personer. Konstruktionen ökar höjden och vikten, men också flexibiliteten vid terrängkörning. Chassit bjuder också på en detalj vi numera bara hittar på terrängbilar: en stel bakaxel med bladfjädrar. En smula gammeldags, men faktiskt det som fungerar bäst.

Motorn kommer från Mitsubishi som även har en systerbil i sortimentet vid namn L200. Det är en dieselfyra på 2,4 liter och 180 hk helt i aluminium, vilket inte är vanligt för biltypen. Den är i sin tur kopplad till antingen en manuell eller automatisk växellåda. Även lågväxel finns tillgängligt, vilket passar en skogsmulle av det här slaget. Lågväxeln kommer även väl till pass när det ska dras tunga släp och här kan man med rätt körkort hänga på ett tre tons släp och ändå ha marginalen på sin sida. Trots att det är en utpräglad arbetshäst erbjuder Fullback bra komfort för de åkande. Hytten har rejält med plats och automatlådan i testbilen kan växlas manuellt via paddlar på ratten eller med ett lätt tryck på växelväljaren. Radion sköts via reglage i ratten precis som på vilken modern personbil som helst.

När det gäller att styra kraften till hjulen på bästa sätt så sköts detta med ett vridreglage, vilket kräver viss vana då flera alternativ finns. 2H används vid lätta körförhållanden och då driver bara bakhjulen. 4H kan användas i hastigheter upp till 100 km/h och då driver alla hjulen medan kraften fördelas mellan axlarna. Blir terrängen svårare kan läget 4HLC väljas. Nu spärras mittdifferentialen och kraften fördelas jämt mellan fram- och bakaxeln, men detta används bara i låga hastigheter vid körning i snö eller på sand. 4LLC väljs vid verkligt svår terräng där man tar sig fram i krypfart eller om man exempelvis ska dra upp en tung båt ur vattnet. Ett stort plus är att Fiat Fullback är standardutrustad med dragkrok och en bränsledriven Webasto-värmare. Med 1875 kilo muskler blir det svårt för konkurrenterna att tackla nya Fiat Fullback. Touchdown! (CNP)

Bengt Dieden och Jenny Nilsson

Tekniska data

Fiat Fullback 2,4 Double Cab 4x4

Motor: 4-cyl dieselmotor med dubbla överliggande kamaxlar och två ventiler per cylinder. Max effekt 180 hk vid 3 500 varv/min. Max vridmoment 430 Nm vid 2 500 varv/min.

Kraftöverföring: Motorn fram, fyrhjulsdrift. 5-växlad automatlåda.

Fjädring: Fram: fjäderben med dubbla länkarmar. Bak: bladfjädrar.

Styrning: Hydraulisk servo. Vändcirkel 11,8 meter.

Bromsar: Skivor fram och trummor bak. ABS. Antispinn/sladd.

Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 300, längd 529, bredd 182, höjd 178. Tjänstevikt 1875. Bränsletank 75 liter.

Prestanda: Toppfart 177 km/h. Acceleration 0-100 km/h 11,5 sek.

Förbrukning/Miljö: 7,2 liter per 100 km vid blandad körning. CO2: 189 g/km.

Pris: 368 125 kronor (294500 kr exkl. moms).

Plus

God framkomlighet i terräng

Stark och dragvillig diesel

Rymlig och komfortabel

Hög standardutrustning

Minus

Vägljud letar sig in i kupén

Plastig förarmiljö

Visa mer...