Annons

Göingebor gillar gammal mat

Invånare i Östra Göinge är bland de främsta i landet när det gäller att rädda gammal mat.
Östra Göinge • Publicerad 2 januari 2018
Karl Andersson, vd för Matsmart.
Karl Andersson, vd för Matsmart.Foto: Matsmart

Uppstickarföretaget Matsmart, som drog i gång i december 2013 för att sedan på allvar börja utmana mathandelsföretagen året efter, har en annorlunda affärsidé. Den kom till genom att matbutiksägaren Erik Södergren tröttnade på att mat kasserades när den började närmare sig bäst-före-datum.

Via nätet säljs nu mat till rabatterade priser – mat som annars i stora delar hade slängts. Under 2017 sålde Matsmart totalt 2 022 ton mat i Sverige som annars hade slängts.

Annons

Av detta stod invånarna i Östra Göinge för 6,8 ton. Räknat per invånare placerar det Östra Göinge på plats 17 bland Sveriges 290 kommuner.

– De är riktiga miljöhjältar, säger Matsmarts vd Karl Andersson om göingarna i ett pressmeddelande.

– Mat som ris, olivolja eller müsli blir inte dålig bara för måndag blir tisdag och bäst-före-datumet passerats. Använd dina sinnen. Luktar, smakar och ser maten okej ut så är den också okej att äta, fortsätter Karl Andersson.

Totalt beräknas 1,3 miljoner ton mat slängas per år i Sverige. Drygt hälften är onödigt matsvinn, det vill säga mat som hade kunnat ätas om den behandlats annorlunda. Hur kundbasen ser ut exakt i Östra Göinge är inte något Kristianstadsbladet får ta del av, däremot hur det generellt ser ut.

Rikard Hellqvist, kommunikationsansvarig på företaget, förklarar för tidningen:

– Våra kunder är till 99,5 procent privatpersoner, och vi har fler kvinnor än män. Samtidigt har vi fler unga kvinnor än äldre. Jag antar att de är mer vana vid att handla på nätet, matsvinn är ett ämne som är i ropet och så finns den så kallade internettröskeln där och sätter stopp för vissa äldre.

– Samtidigt så är äldre bättre på att ta tillvara på mat, de har det i sig att inte slänga överbliven mat, säger Hellqvist.

Carl-Johan LiljedahlSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons