Annons

Hashtag stoltgöing ska skapa attraktion

En spontan idé lagom till Alla hjärtans dag. I dag startar kommunen kampanjen #stoltgöing. Kommunen vill tillsammans med invånare skapa attraktion för Östra Göinge som en plats att bo, leva och verka i.
Östra Göinge • Publicerad 14 februari 2018
Katarina Sülau, Anna Bertram och Daniel Fagerlund uppmanar stolta göingar att sprida sitt budskap.
Katarina Sülau, Anna Bertram och Daniel Fagerlund uppmanar stolta göingar att sprida sitt budskap.Foto: Marie-Louise Lindell

I kommunens fem större orter finns från och med i dag, Alla Hjärtans dag, ett grönt hjärta, som är kommunens symbol, i smide.

Tanken är att dit kan man gå och fota sig själv eller tillsammans med någon som man tycker om. Genom att lägga ut bilden med #stoltgöing och dela på Instagram och Facebook, visar man att man gillar Östra Göinge som en plats att bo och verka i.

Annons

– Under hela februari vill vi sprida kärlek och stolthet, förklarar Katarina Sülau, som kom på idén som ska väcka intresse för Östra Göinge långt utanför kommungränsen.

– Kommunen vill ju få 15 000 stolta göingar. Ska vi skapa attraktion för platsen så ska vi göra det tillsammans med dem som bor här, säger Anna Bertram, som är verksamhetschef för Strategi och tillväxt.

Hon berättar att det redan är många i kommunen som är involverade i projektet. Exempelvis har de gröna hjärtan som nu placerats ut i byarna tillverkats på Göinge utbildningscenter.

– Många har också varit involverade i inspelningen av en film om stolta göingar som nu lagts ut både på kommunens hemsida och Facebook.

– De gröna hjärtana kommer att sitta uppe februari ut, berättar Katarina Sülau, kommunens kommunikatör som kom på idén.

Hon berättar att tanken är att de ska kunna användas i andra sammanhang också.

För dem som håller sig snabbt framme kan man få en extra bonus i form av en mössa med texten Stolt Göing.

– Det är bara att ta ett foto av sig själv vid det gröna hjärtat och visa upp det på något av våra bibliotek så får man en mössa. Upplagan är begränsad och därför gäller det att hålla sig framme, tillägger kommunens marknadskommunikatör Daniel Fagerlund.

Katarina Sülau visar upp mössan.
Katarina Sülau visar upp mössan.Foto: Marie-Louise Lindell
Marie-Louise LindellSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons