Högt betyg för kommunens upphandling
Det ska vara enkelt att lämna anbud, det är kommunernas devis. För att ta reda på vad anbudsgivarna tyckte om förfarandet under 2018 bestämde sig kommunerna för att göra en enkätundersökning. Resultatet visar höga betyg för upphandlingsverksamheten, med ett snitt på 4,37 på en femgradig skala.
Undersökningen omfattar alla leverantörer inom samtliga områden som lämnat något anbud under 2018.
Syftet med undersökningen, som i år genomförs för fjärde gången, är att följa upp processmålet ”Utforma upphandlingar och tydliga förfrågningsunderlag som gör det attraktivt och enkelt att lämna anbud”.
Enkäten innehåller åtta påståenden om tydlighet i förfrågningsunderlag, om det är attraktivt och enkelt att lämna anbud och om bemötande. Resultatet för 2018 är det bästa sedan mätningarna började genomföras 2015.
Alla åtta påståendena får även för 2018 en genomsnittspoäng på 4,0 eller mer och resultatet visar en förbättring från förra året för alla påståenden utom ett. Till exempel får påståendena ”kraven på mig som leverantör var rimliga och relevanta” 4,31 poäng, ”professionellt bemötande” 4,55 poäng och ”kommunen är en seriös upphandlande myndighet” 4,53 poäng.
– Vi är mycket glada och stolta över resultatet. Det visar att leverantörer som vill göra affärer med oss kan förvänta sig en tydlig process och proffsigt bemötande när vi genomför upphandlingar, säger Niklas Larsson (C) och Patric Åberg (M), kommunalråd i respektive kommun, i ett gemensamt uttalande.
– Det är roligt att anbudsgivarna fortsätter att tycka vi gör ett bra jobb. Det motiverar oss i vårt arbete att utveckla inköpsarbetet ytterligare, säger Daniel Oredsson, upphandlingschef.