Annons

Mingel viktigt för företagare

Östra Göinge • Publicerad 20 november 2007

Mingla är ledordet för företagare. Inte för fröjden att dingla med ett glas och dra historier utan byta visitkort och presentera sig så lockande som möjligt. För så många som möjligt. Det öppnar dörrar för ett större kundnät.

I torsdags var det frukostmöte med det nybildade Qvinnligt Nätverk i Östra Göinge på Färe Industricenter. Som växer. 27 kvinnor satt till en början ganska tysta men fick lite senare chansen att byta visitkort – de som nu hade några med sig – och presentera sig för varandra. Något Tomas Lydahl, från TL Coaching & Consulting, ivrigt uppmuntrar. Han är specialist på nätverksbygge.

Annons

– Kvinnor är generellt sett mer blyga men när de väl kommer igång har de väldigt stor kompetens, säger han och presenterade en modell på hur nätverksbygge fungerar i praktiken.

På en mingelträff ska man dela ut så många visitkort som möjligt och presentera sig på ett kort och lockande sätt. Därefter är det dags boka in ett personligt möte.

– Rena köp- och säljmöten bör bort. De ger ett spänt möte med förväntningar.

Felet många företagare gör är att i olika sammanhang sållar bort personer som de inte har nytta av.

– Men du vet inte vem personen i fråga är gift med, vad den personen gör, vilka vänner han har eller familj för övrigt, förklarar Tomas Lydahl.

Han påpekar inställningen till referenser. Inget köpslående typ " får jag en referens av dig först så får du en av mig". Dela med er av dem i stället, är hans råd. Just personliga möten och referenser ger betydligt mer än annonser och reklam på annat sätt. I en paus får kvinnorna mingla. Lena Goldman, från Broby Hushålls Service, delar frikostigt med sig av sitt visitkort.

– Det här är bra. Här är så många kvinnor och företagare i samma kommun. Och jag känner kanske fem av dem, säger hon.

Den 6 december hålls nästa frukostmöte.

Inga-Lill Bengtsson

SAXO
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons