"Vi har kommit en bra bit på väg"

Östra Göinge

"Vi har kommit en bra bit på väg". Enhetscheferna för hemtjänsten är nöjda med såväl intraphone som ny logistik.

Målet är att 70 procent ska vara kundtid och 30 procent kringtid.

– Än är vi inte där men vi har kommit en bra bit på väg, konstaterar enhetschef Pernilla Hallberg.

Både hon och hennes kollega Annika Elfving tycker att det nya systemet som började användas förste oktober gynnar alla.

– Underskottet har minskat för varje månad, efter hand som personal och andra lär sig att registrera rätt.

Intraphone är ett enkelt system som fungerar ungefär som telefonbanken. Personalen registrerar när de kommer hem till brukaren och när de går därifrån. Det finns olika koder för olika insatser.

– Från början fanns en rädsla farhågor om att systemet var en kontroll av personalen, men nu har de allra flesta hittat fördelarna med systemet, säger Hallberg som berättar att genom att kunna följa hemtjänsten direkt, vet om de har varit på plats och utfört det kunden efterfrågar.

– Jag kan också på ett tryggt sätt lugna anhöriga som kanske bor långt bort och som av någon anledning blivit oroliga.

– En form av kvalitetssäkring, säger enhetscheferna som berättar att personalen fått det lugnare och inte behöver åka hit och dit, utan kan stanna kvar och göra klart flera insatser på en gång.

Även de flesta kunderna är nöjda med systemet som innebär att hemtjänstpersonalen ringer upp från brukarens telefon, även om det finns några varit skeptiska av olika anledning.

Allt handlar om att dokumentera rätt från början.

– Inte bara för hemtjänstyen utan i alla led, från produktionschef, ekonomi, biståndshandläggare och oss inom hemtjänsten, påpekar Hallberg.