VR nytt digitalt verktyg: Testas på elever

Östra Göinge Artikeln publicerades

Kommunen ligger bra framme när det gäller användningen av digitala verktyg i undervisningen. I veckan testades VR-teknik i samhällskunskap på flera skolor. Det blev en spännande resa till Indien.

VR-verktyg testas i skolundervisningen på bland annat Snapphaneskolan i Knislinge.
Foto: Tommy Svensson
VR-verktyg testas i skolundervisningen på bland annat Snapphaneskolan i Knislinge.

En stor svart box som får en att tänka på förstärkare vid en större konsert rymmer ett spännande innehåll. I boxen finns en utrustning som ska kunna ge eleverna ytterligare en ingång i kunskapens spännande värld.

Boxen innehåller 15 VR-glasögon och ett material som består av 900 expeditions i VR (virtual reality) och ytterligare 100 i AR (augmented reality, det vill säga förstärkt verklighet).

– Vi har fått möjligheten att prova ett verktyg som är nytt för våra skolor, berättar Stefan Lundin som är en av Östra Göinges IKT-pedagoger (information- och kommunikationsteknologi) och som på kuppen blivit expertguide för ett av världens sju nya underverk, Taj Mahal.

– Det är 18:e gången som vi kör det här den här veckan, konstaterar Stefan Lundin när han packar upp grejorna hos klass 8C.

Eleverna får samsas om VR-glasögonen och sedan bär det av till Indien och Taj Mahal. Genom glasögonen får eleverna en känsla av att vara på plats. De promenerar omkring med andra turister i den gigantiska byggnaden.

På en dataskärm kan IKT-pedagogen ha koll på om alla eleverna är med och följer instruktionerna.

– Eleverna brukar tycka det är en häftig känsla när de provar VR-glasögonen första gången.

Stefan Lundin är IKT-pedagog i Östra Göinge.
Foto: Tommy Svensson
Stefan Lundin är IKT-pedagog i Östra Göinge.
VR är kul tycker de flesta eleverna. På en sekund hamnar man i en helt ny värld.
Foto: Tommy Svensson
VR är kul tycker de flesta eleverna. På en sekund hamnar man i en helt ny värld.

Karin Feldt som är lärare i samhällsorienterade ämnen på Snapphaneskolan tycker att projektet är spännande.

– Jag tror det är ett bra verktyg, att det kan ge eleverna en bättre omvärldskunskap och det kan ge elever möjlighet att fastställa det man jobbat med.

– VR i skolan kan användas som förstärkare i många ämnen, som ett komplement. Många elever har lättare att lära in om man ser det visuella i stället för att bara läsa en text, konstaterar Stefan Lundin som säger att man kan göra en fortsättning själva genom att göra producera egna expeditions med hjälp av 360-graderskamera och enklare glasögon.

Det visuella hjälpmedlet har visats för skolklasser från årskurs tre till nio.

Det är skolorna i den södra delen av kommunen som gått med i projektet med VR i undervisningen. Det går att använda inom många områden, inte bara SO-ämnen. Till exempel kan man göra en resa i människokroppen, ett besök i en virtuell lunga ger en bra bild på hur den verkligen ser ut.

– Det här är helt nytt för oss, konstaterar rektorn Jennie Mårtensson på Snapphaneskolan och berättar att ett besök på Bett-mässan i London varit en inspirerande faktor.

– Frågar man eleverna om undervisningen så blir det klart att de vill ha variation och det här är ett verktyg att ta till. Jag tror att det kan vara ett bra hjälpmedel att plocka fram vid rätt tillfälle.

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Kristianstadsbladet och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.