Nysatsning på möbeloutlet

Text: Åsa Borglin
044-18 55 00
asa.borglin@kristianstadsbladet.se

Publicerad 20 augusti 2009 16.29 Uppdaterad 23 juni 2010 4.55
Större eller mindre text

Broby.
Företaget klubbkompis på Bastholmens industriområde startar möbeloutlet. Minskad efterfrågan på heminredningsartiklar ligger bakom den nya satsningen.
Bröderna Robin och Gordon Liljegren äger företaget Klubbkompis som tidigare sålde heminredningsprylar, leksaker och presentartiklar.

– Men i rådande lågkonjunktur verkar folk välja bort inredningsdetaljerna. Därför valde vi att satsa på möbler i stället. Soffor och matbord fyller praktiska behov och är inte så konjunkturkänsliga varor som småprylar med rent dekorativ funktion, säger Gordon Liljegren.

Senast hade de butik i Kristianstad men är nu tillbaka i lokalerna på Bastholmen där de en gång började för fem år sedan.

– Vi flyttade försäljningen till Kristianstad precis när ekonomin började gå nedåt oturligt nog. Vi hade hoppats på ett större kundunderlag där. Med tillbakaflytten ändrar de alltså samtidigt inriktning. Och det har gått fort. För två månader sedan hittade de sitt första objekt på internet, en soffa som de trodde skulle intressera kunder. Soffan lades till sortimentet på deras hemsida och flera kunder nappade. Men samtidigt uttryckte nätkunderna en önskan om att få se och provsitta soffan i fråga.

– Då tänkte vi att om vi ändå skulle ha lagret öppet för visningar kunde vi lika gärna ha öppet för försäljning, säger Robin Liljegren.

Sedan fick de erbjudandet av en grossist att sälja möbler av andrasortering.

– Det kan vara allt från utställningsexemplar till utgående varor och utsortering på grund av att monteringsbeskrivningen är dålig. Hälften av möblerna har inga synliga fel men vi säljer de för långt under halva butikspriset. Av butiksytan på 800 kvadratmeter är hälften vigd åt outletmöbler, främst matbord i ek med tillhörande stolar. I resterande del ska brödraparet sälja nya möbler som de importerar från Kina och lite heminredningsprylar från samma land som får hänga med sedan tidigare verksamhet.

– Vi hoppas att bilburet folk på väg till Ikea ska uppmärksamma vår stora gavelskylt i från väg 19 och välja att köra inom. Därför tänker vi erbjuda 25 köttbullar mot Ikeas 20, skojar Robin Liljegren.

– Tyvärr hittar man inte till Bastholmen via gps. Det kommer inte upp något när man knappar in namnet. Det får vi försöka göra något åt, säger Gordon Liljegren.

På lördag slår bröderna upp dörrarna för sin mö-beloutlet.

– Det ska bli spännande. Vi har redan märkt ett stort förhandsintresse.

Större eller mindre text



Läsarpulsen
Toppnyheterna just nu