Annons
Simrishamn

Bankhaveri: Tiotusentals kronor försvinner från kundernas konton – ”Jag får ont i magen”

Pengar som plötsligt försvinner, sätts in – och försvinner igen. Oron och ilskan är stor hos de kunder hos Sparbanken Syd som drabbats av de senaste dagarnas transaktionshaveri. Ett tekniskt problem ligger bakom.
Simrishamn • Publicerad 5 december 2018
Foto: Tommy Svensson

Åtskilliga är de kunder hos Sparbanken Syd som de senaste dagarna sett sina saldon smälta som snö i solsken.

En av alla drabbade är Tina Bengtsson Diab i Södra Mellby.

Annons

– I går morse gick jag in på mitt konto. Jag visste att jag i lördags hade haft 12 000 kronor, men nu låg jag på nästan 400 kronor minus. Jag hade gjort vissa inköp, men blev lite orolig, tyckte det var jättemärkligt.

Dock tänkte hon att vissa räkningar kanske dragits med eftersläpning och flyttade över pengar från ett annat konto för att ligga på plus.

När hon senare på dagen gick in och tittade igen låg kontot åter på minus.

– Då hade de pengar jag fört över också försvunnit. Vissa transaktioner hade dragits tre gånger istället för en. Och det handlade om alla inköp jag gjort sedan i måndags i förra veckan.

I tisdags kväll hade Tina Bengtsson Diab på nytt 12 000 kronor på kontot – men på onsdagsmorgonen stod kontot på minus 4 700 kronor.

”Vi gör allt för att problemet ska lösas så snabbt som möjligt”

Emma Lefdal, kommunikationschef på Sparbanken Syd, beklagar det inträffade.

– Jag förstår om våra kunder är besvikna och frustrerade. Det här är jättetråkigt. Vi gör allt för att problemet ska lösas så snabbt som möjligt.

Problemen började i helgen. Det hade då uppstått eftersläpning vad gäller korttransaktioner på vissa kunders konton.

– När det problemet skulle rättas till ledde det tyvärr till att vissa transaktioner blev bokförda flera gånger.

I måndags kväll upptäckte Sparbanken Syd vad som hänt.

Annons

– Sedan dess har vi arbetat för att hitta en lösning. För vissa kunder har det löst sig, men för andra är det tyvärr fortfarande störningar.

Sparbanken Syd är inte den enda bank som drabbats, även hos Swedbank och Skandiabanken har samma problem uppstått.

Så gör du om du drabbats

Den bankkund som på grund av det här tekniska problemet har hamnat i akut knipa ombedes att ringa till bankens personliga service, för att få ett litet tillfälligt tillskott på kontot. Om man vill ha någon annan form av kompensation ska man mejla banken, som därefter kommer att granska fall för fall.

På hemsidan och på Facebook lägger man också ut information löpande.

Emma Lefdal lovar också att alla saldon kommer att stämma när problemet väl lösts.

– Absolut. Alla pengar som ska vara på kontot kommer att vara där.

För Tina Bengtsson Diab är oron dock fortfarande stor.

– Jag får ont i magen. Det ska mycket kompensation till för att jag inte ska byta bank.

En annan av de drabbade kunderna, Simrishamnaren Tonie Söderström, hann i alla fall ta ut lite kontanter i tisdags innan pengar på nytt försvann från kontot.

– Det här är ju helt rubbat. Det pratas om det kontantlösa samhället – ha, ha, säger jag.

Torun BörtzSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons