Simrishamn

Kiviks musteri anmält för bluff

Kivik Artikeln publicerades
"Vilseledande", tycker organisationen Äkta vara om Kiviks alkoholfria flädervin. "Tydligt", svarar musteriet.
Foto:Mark Hanlon
"Vilseledande", tycker organisationen Äkta vara om Kiviks alkoholfria flädervin. "Tydligt", svarar musteriet.

Får man spä ut ett vin hur mycket som helst och fortfarande kalla det vin?

Det undrar organisationen Äkta vara, som har anmält produkten från Kiviks musteri.

Kiviks musteris alkoholfria fläderblomsvin har anmälts för att vara en produkt som kan vara vilseledande för konsumenten. Bakom anmälan står organisationen Äkta vara.

"Produkten heter vin, trots att det bara är en mindre andel vin i produkten" skriver organisationen i anmälan som skickats till Livsmedelsverket.

Kan man spä ut ett vin hur mycket som helst och fortfarande kalla det för vin? undrar Äkta vara och påpekar att det ju redan finns krav på innehållet i produkter som kallas cider.

    Vinet i fråga nominerades också till Äkta varas kampanj "Årets matbluff 2016", vilket föranlett anmälningen av produkten tillsammans med nio andra nominerade.

    I ett pressmeddelande skriver Äkta vara att det troligen inte är mer än tio procent vin i Kiviks alkoholfria fläderblomsvin och att det är en utspädning, inte en avalkoholisering, som gett den låga alkoholhalten.

    "Utspätt äppelvin smaksatt med fläder", tycker Äkta vara därför vore ett mer passande namn.

    Daniel Gejde, marknadsdirektör på Kiviks musteri, är förvånad över anmälan och håller inte med om att produkten kan vara vilseledande för den som köper.

    – Det här är ett vin som ursprungligen togs fram för att säljas på Systembolaget. Det blev populärt och vi bestämde oss för att göra en alkoholfri variant. För att konsumenten skulle känna igen produkten behöll vi namnet, säger Daniel Gejde.

    Det faktum att musteriet skriver ut vilken metod som används för att ta fram den alkoholsvagare varianten – utspädning – tycker han talar för att innehållsförteckningen är både tydlig och korrekt.

    – Grunden är fortfarande vin, säger Daniel Gejde.

    Kan ni bli tydligare med att spegla produkternas innehåll?

    – Vi är alltid tydliga med att förmedla produktens smak och innehåll. Det finns ett långtgående regelverk som vi följer och vi har inte fått några påpekanden från myndigheter om det här tidigare. Vi kommer att fortsätta följa de regler som finns för märkning.