Annons
Nyheter

Nya perronger växer fram i Sösdala

I Sösdala växer Pågatåg Nordosts första nya station fram. Och det är mycket som ska göras när stambanan för en gångs skull är helt avstängd.
Nyheter • Publicerad 26 mars 2011
Entreprenören Infranord lägger på en ny kontaktledningsbrygga. Ledningarna över spåren behöver extra stöd när avståndet mellan stolparna breddas för att göra plats för nya perronger.
Entreprenören Infranord lägger på en ny kontaktledningsbrygga. Ledningarna över spåren behöver extra stöd när avståndet mellan stolparna breddas för att göra plats för nya perronger.Foto: Annica Jönsson

Under helgen är stambanan mellan Höör och Hässleholm totalavstängd på grund av arbetet med den nya pågtågstationen i Sösdala. Medan de nya plattformarna monteras passar man också på att gräva kabelschakt och lägga på nya stödbryggor för kontaktledningarna som hänger över spåren.

Samtidigt pågår arbete på flera andra håll på sträckan, bland annat i Tjörnarp, där man lagar skadade växlar som har stört trafiken under en längre tid.

Annons

Som spindeln i nätet sitter Trafikverkets projektledare Pernilla Merkenius. Hon har precis fått reda på att en trasig maskin har startat igen nere i Tjörnarp, vilket innebär att tidsplanen ser ut att klara sig. Klockan halv två på söndag ska tågtrafiken köra på som vanligt igen.

-Det är värre om sådant här händer precis i slutet, säger hon och förklarar att en trasig maskin inte är det värsta som skulle kunna hända under arbetet.

-Medan vi schaktar är det lätt hänt att man skadar en kabel. Det skulle kunna få stora konsekvenser för tågtrafiken inte bara i Sverige, utan även nedåt Europa.

Sösdala är den första stationen som ska öppnas i det nya Pågatåg Nordost-systemet. Redan den 14 maj ska stationen börja användas och då ska plattformar, väderskydd och signalsystem vara färdiga.

Under lördagen pågick bland annat arbete med att montera plattformarna enligt det nya system som entreprenören Sveab har tagit fram tillsammans med trafikverket.

-Förr fyllde man hela plattformen och asfalterade ovanpå, förklarar Dennis Brink som är Sveabs arbetsledare på plats.

-Men nu bygger vi bara en ram och lägger sedan på plattformen i färdigtillverkade bitar. Det är som ett stort Lego.

Byggsatssystemet är ett sätt att minimera störningarna, något som är av yttersta vikt vid allt arbete med järnvägen. Underhåll och ombyggnad görs oftast nattetid när trafiken inte är lika intensiv och mycket av arbetet inför Pågatåg Nordost har skett vintertid för att klara tidsplanen.

-Ibland är det riktigt taskiga förhållanden man får jobba i, så vi är glada att vi för en gångs skull får jobba i vckert väder, säger Pernilla Merkenius.

Johannes Sundblad044–18 55 00johannes.sundblad @kristianstadsbladet.se
Jonathan Göth
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons