Biljettproblem vid IFK:s CL-matcher

Handboll/Kristianstad Artikeln publicerades
Henrik Fröberg.
Foto:

IFK Kristianstads trogna publik ställer sig frågande till klubbens hantering av insläppet vid hemmamatcherna i Champions League. Senast mot Rhein-Neckar Löwen släpptes folk in i Arenan trots att de inte hade säsongskort med Champions League-tillägg.

– Vi måste se över våra scanningrutiner vid insläppet, säger Henrik Fröberg, evenemangsansvarig i IFK.

Både på sociala medier, främst Facebook, och i andra sociala sammanhang har det snackats om förvirringen som uppstått vid IFK:s hemmamatcher i Champions League.

Mot Zagreb i premiären var det inte fullsatt så då blev inte problemen akuta, men när det i lördags var fullsatt mot Rhein-Neckar Löwen hamnade flera "vanliga" biljettköpare i trubbel.

En biljettköpare skriver på Facebook till IFK Kristianstad att hennes plats var upptagen och trots att den som satt på platsen inte hade Champions League-tillägg på sitt säsongskort/VIP-kort så vägrade personen att flytta på sig. Personen som hade rätt till platsen kontaktade då en volontär, men det hela slutade med att hon blev tilldelad en annan, mycket sämre, plats.

Även andra personer vittnar om samma problem och att det uppstått en olustig stämning när det blivit diskussioner om vem som har rätt till platserna.

Henrik Fröberg, evenemangsansvarig i IFK, var på resande fot i lördags och var därför inte själv på plats, men han är fullt medveten om problemen.

Och det handlar inte om något digitalt fel som gjort att folk kunnat gå in "gratis" på Champions League-matcherna, trots att de bara har säsongskort till Handbollsligan.

– Man kan väl säga att det har varit ett handhavande-fel i scanningen. Just i lördags vet jag att det var anställda hos en av våra huvudsponsorer som fått kort tilldelade av sina chefer, men det var kort som inte gällde på Champions League-matcherna.

– Det har då uppstått diskussion vid inscanningen och de här personerna har trott att man haft rätt kort och när det då handlat om en huvudsponsor så har de slunkit igenom.

De tjatade sig in?

– Det har väl mer varit att de trott att de haft rätt kort och när det sen uppstått diskussion så har de blivit insläppta.

Och i en fullsatta Arena räcker det att man ruckar på en eller ett par platser för att det ska bli problem på flera ställen.

– Börjar man flytta på en person så hamnar den fel och sen kommer nästa och nästa…det blir en kedjereaktion som inte är önskvärd fem minuter innan avkast, säger Fröberg.

Men om man påpekar problemet för en volontär, ska inte han eller hon kunna tala den personen som sitter på fel plats till rätta?

– Det kanske man kan tycka, samtidigt är det volontärer som jobbar ideellt och frivilligt hos oss. De har ingen direkt utbildning för att lösa den här typen av konflikter i arenan.

– Felet ligger mer vid inscanningen och där ska vi ha ett möte med scanningpersonalen så att de vet exakt vad som gäller i framtiden.

Och huvudsponsorn som hamnade "fel" i lördags?

– Jag har pratat med dem och de vet vad som gäller framöver.