Annons

Fitnesstjärnor filmade i Öllsjö

Det är första gången "Kungen av Fitness" sätter sin fot i Kristianstad. Men inte för att träna eller tävla – Ako Rahim är på plats i Skåne för att spela in modefilm.
Sport • Publicerad 27 februari 2011
Adam Tell, grundare av klädföretaget Dcore, satsar på video istället för bilder.
Adam Tell, grundare av klädföretaget Dcore, satsar på video istället för bilder.Foto: 
"Kungen av Fitness", Stockholmaren Ako Rahim, fanns under torsdagen på plats i Öllsjö för att spela in modevideo för Kristianstadsföretaget Dcore.
"Kungen av Fitness", Stockholmaren Ako Rahim, fanns under torsdagen på plats i Öllsjö för att spela in modevideo för Kristianstadsföretaget Dcore.Foto: 

Inom fitnessvärlden är stockholmaren Ako Rahim ett välkänt namn. Under de sju år som 27-åringen satsat på att tävla inom athletic fitness har han nämligen varit oerhört framgångsrik.

I fjol vann Ako till och med varje tävling han ställde upp i. Bland annat vann han SM i dips, Decembercupen och SM i Athletic fitness.

Annons

Så jag fick ju titeln "Kung av Fitness", säger Ako med ett stort garv.

Mycket att leva upp till med andra ord...

Ja, mitt mål i år får bli att försöka upprepa bedriften, och vinna de tävlingar jag ställer upp i, säger Fitnessprofilen, som också arbetar som personlig tränare.

Dock: Det krävs en hel del styrka om man ska nå toppen inom Atheltic fitness. Ako vann dips-SM på 60-61 dips (och då snackar vi rejält djupa dips, axeln under armbågen, och ett stopp på raka armar), och gör cirka 40 chins i följd på träning...

Fast på tävling blir det kanske 35. Det gäller ju att hålla dem strikta, man får inte röra benen, säger fitnesstjärnan, som har sin bakgrund i kampsport och gymnastik, och började satsa på styrketräning när han var 15.

Bästa tipset till en vanlig motionär som vill lära sig att göra många chins och dips då?

– Anlita en personlig tränare! Jag vet, jag är PT själv, och det kanske blir lite att man snackar i egen sak... Men jag gjorde det när jag började, och jag tycker jag hade oerhört stor nytta av det. Man får en hel del tips så man gör övningarna med rätt teknik, och dessutom kan man få kompletterande övningar att köra före och efter, för att skona lederna. Det är ju inga lätta övningar, utan det är lätt att skada sig, säger Ako.

Filminspelningen i lokala företaget Attractionfilms lokaler i Öllsjö handlar om produktvideoinspelning. Dcore, det Kristianstadsbaserade klädföretaget, gör en ny, unik satsning –och kommer att spela in webbfilm på varje enskilt plagg. Kunderna kan sedan se plaggen på video i webbutikerna.

– Det här är helt nytt, såvitt jag vet är vi det första klädföretaget som gör något liknande i världen. Genom att det uteslutande är lokala företag inblandade så har det dessutom gått fort – det är bara fyra månader sedan vi fick idén, och tanken är att det ska vara klart och ute på webben inom två-tre veckor. Vi vill ju verkligen vara först med det här, säger Adam Tell, grundare av Dcore.

Modellerna som användes vid plåtningen var samtliga välkända tävlingsprofiler. Förutom Ako agerade också Västeråstjejen Denicé Lundevall, tävlande i Body Fitness, samt den lokala profilen Said Alghifary – som så sent som i höstas tog SM-brons i bodybuilding.

Annons

Först filmas kläderna i stillastående position. Därefter får modellerna börja jobba – i studion i Öllsjö har klassiska gymredskap som dipsställning, chinsstång, skivstång och roddmaskin satts upp. Tanken är att inzoomningen på plaggen ska blandas upp med korta sekvenser där man tränar i kläderna.

– Rätt coolt att två små företag i Kristianstad kan vara först i världen med något, säger Adam Tell.

Cecilia Isberg
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons