Annons

”Jag ska bli världsmästare innan jag lägger av”

För någon månad sedan vann han sin första VM-deltävling i båtvärldens formula 2. Nu siktar 29-årige Ola Pettersson på att först bli världsmästare i F2, för att sedan om ett par år tävla i den största klassen F1. ”Drömmen är att en dag få sitta i en F1-båt. Jag kan vinna i F1 med, jag vet att jag har kapaciteten till det”, säger han.
Sport • Publicerad 1 september 2013
Visionär. Ola Pettersson är racingtalangen som siktar på att bli världsmästare i F2 – för att sedan ta klivet till toppklassen F1.
Visionär. Ola Pettersson är racingtalangen som siktar på att bli världsmästare i F2 – för att sedan ta klivet till toppklassen F1.Foto: 
Foto: Foto: Tommy Svensson

Det är inte många som vet att Bromölla kommun har en världsstjärna i båtracing. I helgen tävlar Bromöllakillen Ola Pettersson i engelska Nottingham för att klättra närmare förstaplatsen i formula 2-klassen.

Det är i den klassen Pettersson just nu ligger tvåa i världen i. Så nära att nå världsmästarpositionen har han aldrig varit tidigare.

Annons

– Det är tredje året jag kör i den här klassen. Första året var målet att komma topp tio, men jag blev åtta. I fjol ville jag sluta topp fem, då blev jag sexa.

Vad har du haft för målsättning inför 2013?

– I år jag har jag sagt pallen. Och just nu ser det lovande ut. Jag ligger tvåa och har nio poäng upp till ettan Erik Stark, och har trean Jonas Andersson som ligger och jagar mig i röven, men han kommer inte till sista deltävlingen i Sydafrika. Han ska köra i F1 då, säger Ola Pettersson.

När vi sitter och pratar i den gassande solen utanför föräldrahemmet med utsikt över vackra Ivösjön, märks det att självförtroendet är på topp, konstigt vore annars, då Pettersson vann den senaste deltävlingen i italienska Brindisi i södra Italien. Hans första seger någonsin i F2.

– En magisk känsla. Det kändes bra under hela racet. Med ett par varv kvar låg jag tvåa efter VM-ledaren Erik Stark. Då körde Stark på en boj och straffades med ett varvs avdrag. Då var det bara att köra säkert in i mål, och jag kom först. Jag var segrare, underbart, säger Pettersson och fortsätter:

–  Erik kom och grattade mig efter tävlingen. Han tyckte att jag hade kört riktigt jävla snyggt. Det kändes bra att få det erkännandet av en som har vunnit VM de senaste två åren. Jag hade hört innan av de andra förarna att jag skulle gå ut och visa Stark att det går att besegra honom. ”Piska honom på fingrarna så att han lär sig”. Och det gick ju bra, säger han med ett leende.

Ola Pettersson tog in 19 poäng i sammandraget på Erik Stark, som nu leder med nio poäng med två deltävlingar kvar att köra.

Men Ola Pettersson skulle ha haft fler poäng i årets VM-cirkus.

– Jag skulle ha varit trea uppe i Stockholm i den första tävlingen. Domarna påstod att jag hade kört på en boj, vilket jag inte gjorde. Jag har kollat på video, och båten framför mig klappade till en boj och han skulle ha fått ett varvs avdrag, men han blev trea. I stället för att få tolv poäng fick jag tre. Samma sak skedde i Azerbajdzjan. Då upptäckte de inte att hemmaföraren hade kört på en boj. Han blev tvåa och jag fyra. Så jag har förlorat ett antal poäng och det känns surt. Jag hade varit i VM-ledning om jag hade fått med mig de poängen.

Misstänker du korruption?

Annons

– Det vet jag inte, det har jag inte påstått. Men ibland känns det faktiskt så. Hemmaförarna får mycket gratis.

Men du fick ingen fördel i Stockholm?

– Nja, men det fanns en stockholmare som vann tävlingen. Vissa tycker att han fick lite för många fördelar. Jag har haft kollegor som har försökt hjälpa mig när jag har blivit felaktigt diskad, men det har inte hjälpt. Det har bara varit att bita i det sura äpplet och ge igen...

I helgen är Ola Pettersson på jakt i Nottingham.

– Allt kan hända. Nottingham är en liten ful bana. Där kan det blåsa och komma kastvindar. Du är inte säker på den banan. Fast den är platt som sjön här, så är det lurigt i Nottingham. Allt kan verkligen hända.

Blir inte Ola Pettersson världsmästare i år, så kommer han inte att ge sig.

– Jag funderar på att sälja min båt och får jag den såld så bygger vi en ny direkt. Mina chanser att bli världsmästare skulle öka om jag bygger en ny båt. Jag kommer att fortsätta i F2, jag ska bli världsmästare innan jag slutar i den här klassen. Det är målet. Vi får se vilken valör på medaljen jag har när jag kommer hem från Sydafrika i den sista deltävlingen, säger Ola Pettersson.

Ett annat mål han har under hösten är att ta en medalj i EM i italienska Milano i mitten av september.

– Jag har varit precis utanför pallen och vill givetvis komma upp på den.

Han är verkligen född med en båt inristad i hjärnan. Bland annat höll Petterssons farfar på med kanot.

Annons

– Det har alltid funnits ett intresse att vara ute i vatten och köra snabbt. Jag kom tidigt in i båtvärlden och började köra tidigt. Det är nog lite pappas fel. Familjen har alltid varit båttokiga och har alltid haft båt. Jag spelade lite fotboll när jag var mindre, men det var inte min grej.

Hur är du som förare?

– Jag kan vara lite hård ibland. Jag är bra på det psykologiska spelet. Jag kan stressa folk och få de andra att göra misstag. Jag tycker att det är kul. Men själv blir jag inte stressad. Det är en styrka jag har. Psyket och viljan är mina bästa egenskaper. Jag älskar adrenalinet man får av att köra. Körningen sitter liksom där. Det gäller att fokusera och ligga på gränsen och inte göra några tabbar.

Som i de flesta lite mindre sporter så handlar det inte om några stora pengar i F2, men det är inget som bekymrar Ola Pettersson.

– Äsch, det är inte så farligt. Man tar det som semester att få åka utomlands och utöva sin hobby. Det är några nära och kära som följer med och hjälper mig när tävlar ute i världen. Vi är borta i en knapp vecka, men det går inte att leva på sporten. När jag vann i Italien fick jag 2 500 euro i prispengar. Så det finns lite pengar att hämta, men då måste du vinna racen. Men det är inga pengar som går ner i fickan, verkligen inte. De går in i båten.

Är det en dyr sport?

– Alla säger att det är en dyr sport, men säljer jag båten får jag pengarna tillbaka och kanske lite mer än vad jag köpte den för. På ett år har jag kanske utgifter på cirka 150 000 kronor. Säg att en resa till Milano med hotell och resebidrag och lite prispengar på det... då går man garanterat plus minus noll. Det är inte så att man går minus en miljon om året direkt.

Han har en dröm om att en dag få köra i båtracingens största klass, F1.

– Drömmen är att en dag få sitta i en F1-båt. Jag kan vinna i F1 med, jag vet att jag har kapaciteten till det. Får bara rätt person upp ögonen för mig så finns det stora möjligheter. I F1 är det större kostnader och man kör i tvåmanna-stall, så det krävs att jag blir haffad av ett stall. Men blir man det betyder det inte att man kan leva på sporten. Vissa gör det i F1, andra jobbar även på hemmaplan.

Annars lever och bor Ola Pettersson i Bromölla. Han arbetar som ställningsbyggare runtom i södra Sverige. Snart kan han komma hem till Bromölla som världsmästare i F2.

Annons

– Det hade varit något. Då hade man fått se vad kommunen hade tyckt om man hade kommit med ett VM-guld. Jag vet inte hur bra Johanna Sjöberg uppmärksammades för sina VM-medaljer. Känslan är att kommunen bara lever för fotbollen.

Tycker du att du får för lite uppmärksamhet i exempelvis media?

– Lite kanske. Det känns som att det bara är fotboll i er tidning ibland. Även en del handboll givetvis. Jag är glad att det går bra för IFK Kristianstad. Det var synd att de inte tog hem guldet i våras. Media överlag är dåliga med motorsport, men jag hoppas att det blir bättre nu och att ni följer upp och håller koll på en, säger Ola Pettersson och skrattar.

Han är Bromöllas store racingstjärna som om ett par månader kan komma att titulera sig världsmästare.

Taner Caliskan och Louise Cronholm
Daniel Grozdanovski
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons