KIK laddar för publikfest
Sportsligt gäller inte matchen mer än derbyäran för lagen. Kristianstads IK har säkrat en plats i allettan, medan Tyringe är parkerat i de nedre regionerna av tabellen.
Men för KIK som klubb betyder matchen mycket.
KIK:s sponsorer bjuder publiken på inträdet och för KIK är matchen en viktig inkomstkälla.
Runt ett 70-tal företag har anmält sitt intresse för att betala minst en krona per gästande besökare.
Som mest kan företagen betala fem kronor per åskådare och det har sju företag anmält sig till.
– Det är lite fler företag än vanligt som är med på en sådan här match. Det är en fin inkomst för oss, säger KIK:s ordförande Christian Falk.
Enligt Falk kan KIK göra en vinst på runt 200 000 kronor på matchen.
– Men samtidigt är det för tidigt att prata om några siffror, men runt där lär vi nog hamna, säger Falk.
Om du hade fått välja rent ekonomiskt; förlust mot Dalen och större publiktryck mot Tyringe, eller som läget är nu?
– Jag skulle aldrig i livet välja en förlust mot Dalen. Nu kommer vi få se grabbarna spela ut och prestera bra hockey mot Tyringe. Sedan tror jag inte vi tappar någon publik. Hockeyn i sig är tillräckligt intressant och så kommer vi att ha många kringaktiviteter, säger Falk och fortsätter:
– Det har varit bra tryck på sittplatserna, men vi kommer också att släppa ett fåtal sittplatser på plats vid ishallen kl 18.00 i morgon (läs onsdag). Dessutom finns det gott om ståplatser kvar. Alla kommer att få plats.
Man har döpt matcharrangemanget till KIK-dagen, där det kommer att ske en massa kringarrangemang.
Bland annat kommer ett luciatåg att tåga runt i hallen, klubbens ungdomslag kommer att presenteras på isen i den första pausen och så kommer Hugo Nilsson – färsk TV-puckmästare med sitt Skåne – att hyllas på isen innan nedsläpp.