Mindre skador med rätt skor

Sport Artikeln publicerades

Många av oss har ett och samma par träningsskor, oavsett vilken idrott vi för stunden utövar.

Dessutom brukar skorna ha några år på nacken – och är inköpta för de var snygga och satt så skönt på foten.

Men det är inte säkert det är rätt skor för dig.

Det kan också vara rätt skor för dig – men i fel idrott.



Att hitta rätt bland träningsskor är en ren djungel. Först och främst skiljer sig träningsskor rätt mycket åt i uppbyggnad beroende på vilken idrott du tänker utöva. Ett par löparskor har exempelvis sin huvudsakliga stötdämpning i hälen – där tyngden kommer i löpsteget. Aerobicsskor däremot har dämpning både fram och bak. Ett par handbollsskor är tunnare i sulan – men byggda för att ge mycket stöd i sidled.

Så innan du hugger närmaste träningssko i affären ska du nog fundera igenom vad det är du egentligen tänker träna – och välja rätt sorts sko.



Nu är inte dyra skor liktydigt med bra skor. En bra träningssko är istället en sko som passar just dina fötter och ditt löpsteg.

Ytterst få av oss har ett perfekt löpsteg. På de allra flesta faller foten lätt inåt när de springer, så belastningen på fotens insida blir större än på utsidan. Det här kallas pronation.

Om fotleden istället faller utåt så supinerar du.

Det finns idag många skor på marknaden som är uppbyggda för att motverka supination och pronation. Har du en kraftig pronering (eller supinering för den delen) kanske det inte räcker med bara skons stöd, utan du behöver inlägg i skorna.

Den typen av inlägg görs av en ortopedtekniker, som gör en avgjutning av dina fötter, och tillverkar inlägget utifrån avgjutningen.

För att vara riktigt säker på att du får ett par skor som passar just dina fötter bör du provspringa med dem på ett löpband i affären. Helst ska du också videofilma dina fötter medan du springer, så du kan granska löpsteget i slow motion efteråt (ja, helst tillsammans med en fackman förstås – det kan vara svårt att själv avgöra om man har en pronation eller inte).



En annan faktor som påverkar dina steg är hur högt fotvalv du har. Ett lågt fotvalv belastar större del av foten, medan mindre yta, och framför allt utsidan av foten belastas mycket om du har högt fotvalv.

En alltför stabil sko och ett högt fotvalv kan leda till att hela foten står utåt efter ett tag – vilket i sin tur kan leda till att du får ont på utsidan av knäet eller i höfterna.

Med hjälp av en spegellåda, där du ställer dig barfota, kan du se hur mycket av din fot som belastas när du går eller står.



Med rätt skor minskar du risken för överbelastningsskador i fötter, knän, höfter och rygg. Inflammationer i ben och knän – löparknä, hälseneinflammation och benhinneinflammation till exempel – kan förebyggas genom bra skor.

Hur viktigt det är med bra skor visas inte minst av en stor skoundersökning som gjordes i Gävle för tiotalet år sedan, i ett samarbete mellan sjukvård, ortopedingenjör och skohandlare.

Där efterlystes motionärer med problem vid löpning eller gång via lokalpressen, och 86 personer ingick så småningom i en behandlingsgrupp som jämfördes mot en kontrollgrupp.

"Behandlingsgruppen" fick hjälp att välja nya skor genom fot/skoklassificering, videofilmning av löpsteget, och därefter ett skoval anpassat efter individen. I sammanhanget kan man också nämna att skorna togs ur butikens ordinarie sortiment, det rörde sig alltså inte om några specialbeställda skor.



Efter ett halvår hade nästan alla försökspersonerna som fick nya, anpassade skor blivit bättre. Några blev helt besvärsfria, medan 40-50 procent av gruppen minskade besvären med i genomsnitt 60 procent.

De problem som var lättast att bota kom från fötterna, underbenen och knäna, medan problemen från ryggen blev bättre om inte helt bra.

Väldigt få av försökspersonerna behövde extra skoinlägg, det räckte med att hitta skor som var anpassade efter felvinklingar och fotvalv, samt med rätt storlek, läst, bredd och vridstyvhet.



Cecilia Isberg





Fotnot: Vill du läsa mer om skostudien i Gävle så kan du gå in på http://www.shoedoc.se/forskning.asp