Nilsson och Green gamblade – och vann

Rally/Hässleholm Artikeln publicerades
Totalsegrare Stoffe Nilsson till vänster och 2WD-vinnaren Johan Green gratulerar varandra efter framgångarna i Snapphanerallyt i bakgrunden kartläsarna Jesper Johansson och Kevin Athley. Foto: Tommy Svensson
Foto:
På sträcka fyra i Snapphanerallyt hade faktiskt Stoffe Nilsson och Jesper Johansson lite av en kris på vägen mot fjärde segern i hemmatävlingen. Foto: Thorleif Olsson
Foto:
Hässleholms B-förare Johannes Haraldsson lånade Johan Greens fjolårs-Golf i Snapphanerallyt och vann sin klass. Foto: Henrik Åkeson
Foto:

Båda valde att gambla och testa.

Men när årets Snapphanerally var över stod Hässleholms MK-duon Stoffe Nilsson och Johan Green där som etta i sina klasser men också etta och tvåa totalt.

– Och Ingvar (Andersson) kom trea totalt, så det blev faktiskt en trippel till Hässleholms MK, säger Stoffe Nilsson med ett brett leende.

Stoffe Nilsson tog sin fjärde totalseger i Snapphanerallyt.

Och ingen var förvånad.

När dessutom värste konkurrenten i klassen 4WD, Robin Adolfsson från Wäxjö MS, tvingades bryta efter den andra specialsträckan blev målet än mer öppet för den rutinerade rallyräven från Vinslöv.

Stoffe Nilsson, med Jesper Johansson i Subaruns högerstol, var snabbast på alla fem specialsträckor och i 4WD-klassen var han en minut och 44 sekunder snabbare i mål än klubbkamraten Ingvar Andersson.

Johan "Kalle" Green vann sin klass med 28,5 sekunders marginal till tvåan Håkan Ståhl från Skillingaryd, och när vi efteråt pratade med Hässleholmsduon så visade det sig att både Green och Nilsson hade gamblat och testat i årets upplaga av Snapphanerallyt.

– Jag hade gjort en del ändringar i hjulinställningarna, men det föll inte alls väl ut. Det kändes som om jag körde med punktering, säger Green.

Det kunde med andra ord gått ännu fortare?

– Ja, men sånt vet man aldrig. Ibland gör man ändringar som inte blir bra och ibland är det tvärtom, säger Green.

Stoffe Nilssons "gambling" handlade om ett däcktest.

– Däcktillverkaren som jag jobbar tillsammans med ringde i onsdags och undrade om jag ville testa en speciell gummiblandning och ett specifikt mönster. Jag sov på saken och sedan sa jag okej till det.

Resultatet blev – blandat.

– Det blev inte riktigt bra på sträcka 2 och 3, då också regnet kom, men på de andra tre sträckorna så funkade det bra, säger Stoffe.

Hade du några andra problem?

– Nä, det var stabilt annars.

Förutom att Green och Nilsson gjorde sina tester så beklagade båda sig också över att deras huvudkonkurrenter bröt.

– Jag tycker att det var synd att Mattis (Olsson) tvingades bryta. Jag var drygt åtta sekunder efter honom inför sträcka fyra och jag tror faktiskt att jag hade tagit honom, det hade varit roligt att se hur det hade gått om han fullföljt, sa Green.

Stoffe Nilsson:

– Robin (Adolfsson) är en ung och hungrig kille som jagar mig och jag tycker att det är roligt att han försöker matcha mig. I dag tvingades han tyvärr bryta och det var inte så kul.

Inte?

– Nä, man vill ju ha fajten och kampen.

Stoffe Nilsson leder Sydsvenska Rallycupen (där alla klasser tävlar mot alla) när tre deltävlingar återstår, den som närmast flåsar Stoffe i nacken är Henrik Levin.

– Vi måste se till att ta hand om bilen nu fram till nästa tävling i Skillingaryd (den 26 augusti).

Hur ser du annars på avslutningen på cupen?

– Jag tror att jag kan ha råd med att bli tvåa i någon tävling och ändå ta hem det. Men som sagt, det gäller att vi ser till att vi har en slagkraftig bil att tävla med.