Nu måste det lossna för Olsson

Sport Artikeln publicerades

Rally-SM så här långt har inneburit mest strul för Jonas Olsson, tävlande för Hässleholms MK. I helgen måste det lossna för grävmaskinisten från Åhuskärr när det är dags för den 36:e upplagan av South Swedish Rally.

Trots problemen, alltifrån punkteringar till att bli hindrad av kraschade konkurrenter, ligger Jonas och co-driver Mikael Jönsson på åttonde plats i SM-tabellen för klassen Otrimmat 2WD. Med lite flyt hade poängskörden kunnat vara betydligt högre, skiljer bara fyra poäng upp till fjärde platsen. En placering han lätt kunnat ha haft med lite tur i vintertävlingarna.

– Nu måste vi få till det i helgen så enkelt är det, konstaterar Jonas bestämt.

– Körmässigt hänger vi med, så slipper vi bara en massa problem kan vi klättra i listan.

    Reda nu har dock Jonas problem då servicebussen packat ihop och står på verkstad. En ny måste fixas innan fredag.

    – Så typiskt, alltid något som strular!

    Pallplats i sikte

    Leder klassen gör Ludvikas Robin Friberg och dit fram har Jonas hela tjugofyra poäng. Men en slutlig pallplats är inget orimligt.

    – Absolut inte, fast då måste allt stämma i smålandsskogarna.

    – Här är det lätt att göra misstag, det är en lång och tuff tävling.

    Beskedet att Svenska Rallyt hoppar av som arrangör av Rally-SM till nästa år, tycker Jonas är trist. Detta även om han inte alltid gillat upplägget och då framförallt enhetsdäcken. Jonas valde i fjol att åka allt på SM-däcken trots att de är långsammare, dels för träningens skull och dels av ekonomiska skäl.

    – Märktes direkt, vi var inte alls med i tävlingarna utanför SM.

    – I år har jag kört på ”riktiga” däck i DM och det har synts tydligt på tiderna, klart bättre.

    Större krafter

    Nu hoppas Jonas att någon annan intressent utanför förbundet, går in och tar hand om SM blir det inte så tror han att avhoppet blir mycket negativt.

    – En återgång till gamla tider med Svenska Bilsportförbundet som ansvariga, tror jag inte är bra alls. Det måste till krafter med större visioner och mål.

    Året upplaga av South Swedish Rally drar igång på fredagskväll med den välkända sträckan i Millebygden utanför Älmhult som körs två gånger. Därefter startar rallyt om på lördagen med en lång etapp som inte når Ljungby förrän lördagskväll. Sista dagen, söndag blir även detta en tuff bit där slutmålet i Ljungby nås vid 15-tiden.

    Förutom att vara gruspremiär i Rally-SM ingår även Sydsvenska Rallycupen, kör bara lördagsetappen och Rallycup Öresund för klassiska bilar. Tyvärr med mycket klent deltagande bara nio bilar.

    Slaget om totalsegern lär stå mellan de bägge SM-ledarna i klassen Trimmat 4WD, Forshagas Mats Jonsson och Eddie Hörbing, tävlande för Laxå MK.

    Meste vinnaren

    Jonsson är rallyts meste vinnare med åtta tidigare segrar och mycket tyder på att det i helgen kan bli en nionde. Trots att Mats kör en sexton år gammal WRC-Escort lär han bli en svår nöt att knäcka för Hörbing som sitter i en betydligt modernare WRC-Focus.

    Störste utmanaren blir unge Pontus Tidemand som leder klassen Otrimmat 4WD i en vass Super 2000 Ford. En bil som bortsett från motorn är nästan identisk med Hirvonen och Latvalas WRC-bilar. Kan bli en tuff utmanare för ”gamlingarna” Jonsson/Hörbing.

    Trots sitt internationella namn är det tunt med utländska deltagare i rallyt. Två finska ekipage kan möjligtvis blanda sig i toppstriden, främst då Jaako Keskinen i en WRC-Toyota.

    En bil för toppstrid finns, men om tempot räcker återstår att se?