Svensson: Smäller högre än när IFK tvålar till Alingsås

Sport
Foto:

Gänget ute i Åsum är vad IFK Kristianstad är inom svensk handboll – en riktig stormakt – men med skillnaden att man är stora även ur ett internationellt perspektiv.

Artikeln publicerades 28 juli 2017.

1. Kristianstad Kartingklubb. Om IFK Kristianstad är en stormakt inom handbollen så innehar definitivt gänget ute i Åsum samma status i kartingvärlden. För två veckor sedan kördes SM ute på Åsum Ring och där dominerade förarna från Kristianstad och tog hem tre tunga SM-titlar genom Caesar Kristiansson, Sebastian Persson och Noah Milell. Att även arrangemanget fick högsta möjliga betyg behöver väl inte förklaras.

Nu är det åter dags för storfrämmande ute bland furorna när Tobias Groth och hans stab står som arrangör för EM med deltagare inte bara från Europa utan hela världen. Trots allt smäller detta lite högre än när IFK tvålar till Alingsås eller Ystad…

2. Kartläsarcirkus. Först meddelade Joakim Sjöberg att han och Emil Bergkvist avbröt sitt tidigare så framgångsrika samarbete som bar till guld i junior-EM 2014. Sedan har det dock gått tyngre för Torsåkerföraren som inför kommande WRC ADAC Rallye Deutschland, där Emil ligger på 15:e plats i WRC2-klassen. Nu behövdes det uppenbarligen förändring i R5-Cittran och ”Jocke” klev ur.

Bara dagar efter detta kom så nästa högerstolsbyte och detta från WRC-åkande norrmannen Mads Østberg. 2016 lämnade Ola Fløene landsmannen Andreas Mikkkelsens WRC-Polo och har istället plats hos Østberg men där de riktiga framgångarna uteblivit. Efter Rally Polen menade Mads att det behövdes förnyelse även hos honom, vilket i klartext betydde att Ola fick lämna OneBet-Fiestan. Som ersättare väljer nu Mads antingen norrmannen Torstein Eriksen (som för närvarande sköter notläsningen åt BRC-ledande Fredrik Åhlin) eller värmlänningen Patrik Barth. Eriksen inleder sin testperiod med Rally Finland medan Patrik Barth hoppar in i ERC-tävlingen Rally Rzeszov i Polen för att sedan få elddopet i Tysklands WRC-tävling i mitten av augusti. Efter detta ska Mads bestämma vem av de två som ska få förtroendet framöver. Ola Fløene i sin tur tar plats i Emil Bergkvists bil och för paret blir det debut i tyska mästerskapets Rallye Thüringen nästa helg.

3. Felix Rosenquist. Att han är vårt allra hetaste racingnamn för tillfället ganska klart och F1-föraren Marcus Ericsson får faktiskt ursäkta. I helgen tog Felix en stark andraplats när Formel E intog gatorna i New York och Mahindra Racing-föraren avancerade uppåt i tabellen. Några dagar efteråt fick Felix en ny chans att prova på tuffa IndyCar hos teamet Chip Ganassi. Förra gången imponerade smålänningen och så även nu. Att världen ligger öppen för Felix är nog ingen större överdrift.

Motorstopp

Vad händer med världens tuffaste standardvagnsmästerskap (tyska DTM) när tungviktaren Mercedes nu beslutat att lägga ner sin satsning redan efter nästa säsong? Märket har varit med ända från starten av mästerskapet och är nu tillsammans med BMW och Audi de enda tre märken som deltar. Tidigare fanns även Opel och Alfa Romeo med i DTM men de lämnade för flera år sedan, utan någon större dramatik. När nu däremot en av ”de tre stora” gör samma sak sänder detta chockvågor genom hela motorvärlden. För att fortsätta köra mästerskapet med bara två märken skulle då 2019 vardera märke bli tvungna att plocka fram åtta bilar för att matcha dagens nivå – knappast realistiskt. Mest troligt är nu att DTM försvinner och kanske blir det även här att alltmer populära TCR (samma som i STCC) vinner ny mark. I stället för DTM deklarerar Mercedes att man tänker satsa på mer politiskt korrekt elbils-racing…