Tommy Svensson: Noah Milell tog över stafettpinnen

Sport Artikeln publicerades
Foto:KB

Kristianstad Kartingklubb är klubben som levererar år efter år. ”Noah Milell en av de snabbaste” var rubriken som tidningen Bilsport Rally & Racing satte när man presenterade Årets Kartingförare 2017. Därmed tog Noah Milell över stafettpinnen från klubbkompisen i Kristianstad Kartingklubb, Benjamin Törnqvist Persson som fick samma utmärkelse 2016. Alltså inget snack om vilken klubb, som vet hur man levererar nya stjärnor år efter år.

1Noah Milell. 17-åringens år kröntes av ett SM-guld i klassen KZ2 som dessutom inte ens är Färlövs-killens riktiga klass. I ännu tyngre EM var 17-åringen på gång mot pallen när en oturlig avåkning förstörde helgen. Samma sak i VM men där var det ett förargligt tidstillägg som sumpade en placering på topp-tio.

Nu återstår bara en tävling borta i Singapore för Noah i år innan det blir till att ladda om, inte minst med VM-tävling på hemmaplan.

2Johan Kristoffersson. Att Arvika-föraren är ”one of a kind” är där nog ingen som säger emot efter hans tunga VM-seger i rallycross. Att Johan dessutom är en oerhört mångsidig förare visar det faktum att han slutade fyra i STCC trots att han missade nästan hälften av deltävlingarna. För att ytterligare visa hur duktig ”Tommys pöjk” är så vann han även lite jippobetonade ”Gymkhana Grid” som kördes helgen efter World RX-finalen i Kapstaden. Här vann Johan samtliga heat med PSRX Volkswagens Supercar Polo innan han i finalen fick möta sin egen teamchef Petter Solberg. Inte heller Petter hade något att sätta emot när Johan laddade på för fullt. Att han dessutom i onsdags fick ta emot Arvika Kommuns pris på 10 000 kronor visar också att värmlänningarna har mer under mössan jämfört med juryn till Idrottsgalan.

3Sydsvenska mästerskapet. Nu dammas den på 80- och 90-talet populära rallyserien av genom idésprutan Anders Martinssons försorg. Mannen som även står bakom och är drivkraften i populära sydsvenska Rallycupen som han tycker behöver förnyas. Då väljer däckhandlaren från Älmhult att tänka helt nytt. Han behåller SSRC som tidigare men mixar nu tre tävlingar (SilverKongen är en av dessa) härifrån med de två sydsvenska SM-deltävlingarna 2018, South Swedish Rally och Snapphanerallyt. Tanken är att detta ska locka förare som vill mer än bara SSRC men som inte har tid eller plånbok nog för en full SM-säsong. Ett nytänk som borde bli succé.

Motorstopp I näst sista deltävlingen i WRC, Wales Rally GB, i slutet av oktober noterades ungefär 100 000 betalande åskådare. En tävling som tidigare varit vikt som VM-final fram tills för något år sedan när VM-promotorn fick snilleblixten att i stället låta enda tävlingen ”down under”, Rally Australia bli ny final. Att detta var feltänkt från början börjar nu även gå upp för ansvariga och efter årets upplaga med rekordfå antal VM-förare (endast tolv bilar). I den mindre VM-klassen WRC2 kom bara en enda förare till start, 17-årige Kalle Rovanperä. För att strö ytterligare salt i såren så var där jämförelsevis väldigt lite publik längs sträckorna. Inget konstigt menar kritikerna, flyttar man från miljonstaden Perth på mer tätbefolkade västkusten till flugskiten Coffs Harbour i helt andra änden av landet var inget annat att vänta. Dock fanns där positiva saker också, FIA:s Rallybas Jarmo Mahonen konstaterade till exempel att rallyt var ett mycket säkert rally. Det fanns ju inga åskådare, påpekade han.

Så kan man också se på saken.