Träna hemma med bollen

Sport Artikeln publicerades

Dags att komma igång efter helgerna? Varför inte plocka fram träningsbollen ur förrådet och köra ett träningspass hemma? Bollen är ett utmärkt träningsredskap som kan användas till många fler övningar än de klassiska situpsen.

Många har fått en i julklapp. Andra har köpt en på eget initiativ.

Men hur många använder egentligen träningsbollen för regelrätta träningspass hemma?

Och när man gjort sina situps och möjligtvis en och annan ryggresning – vad i allsin dar ska man då använda bollen till? Okej, sitta och balansera en stund kan man ju göra, men mer då?

Lugn.

Det finns en uppsjö av roliga och utmanande övningar du kan göra med en träningsboll. Det går i princip att träna igenom hela kroppen med hjälp av bollen, antingen hemma i ditt vardagsrum eller som komplement till träningen på gymmet.

Och ska du nu komma igång igen efter alla helger så kan bollen vara ett både effektivt och roligt träningsredskap att köra någon halvtimme i veckan. (Ett tips kan vara att välja 5-6 övningar av dem som Helena Dahl visar på uppslaget här och köra dem 3x10).

Träningsbollen är faktiskt ett suveränt redskap, i synnerhär när det gäller träning av bålstabilitet. Den runda formen tvingar dig nämligen att balansera upp kroppen samtidigt som du kör övningarna – vilket kopplar in många av bålens småmuskler.

Att tänka på när du kör övningarna är att du ska ha en anspänning i bålen hela tiden, inte slappna av så du börjar svanka. Kontrollera så du har en bra hållning övningarna igenom, fram med bröstkorgen och ned med axlarna.

Försök också göra övningarna i slow motion – chansen är större att det bli rätt om du tar det lugnt, och träningseffekten blir i många fall större.