TRX – het funktionell träning

Sport

I USA är det redan hetaste träningstrenden inom funktionell träning. Nu har TRX också kommit till Sverige – och Bladetsporten var naturligtvis tvungna att testa den tuffa träningen.

Artikeln publicerades 17 april 2010.Träningsformen kommer från början från amerikanska Navy Seals. Fallskärmsjägarna behövde ju hålla kroppen i trim även under långa övningar, och då det var besvärligt att släpa med sig vikter och liknande ut i fält, så satt ett av befälen och experimenterade lite med olika övningar man skulle kunna göra.

Han tog remmarna från en kasserad fallskärm, och utifrån det utvecklades konceptet med TRX.

Hardcoreträning från början alltså – men numera utvecklad så allt från helt otränade eller rehabtränande också kan använda träningsredskapet med stor behållning.

– Det är nog en och annan machokille på gymmet som får sig en tankeställare när de testar TRX, säger Said Alghifary, instruktör och personlig tränare på Xercise i Kristianstad, som har det nya träningsredskapet.



Träningen i sig är okomplicerad.Två stumma remmar med handtag, som fästs i tak eller en dörr, och därefter används remmarna till att göra olika övningar med den egna kroppstyngden och tyngdlagen som belastning. Ju mer du "hänger" i remmarna, desto tyngre blir det. En kroppsdel är hela tiden i golvet, och antingen händer eller fötter fästs/håller i dragremmarna.

Nyckelordet genom hela träningen är bålstabilitet, i synnerhet i de tyngre övningarna. Bålstabilitet, kontroll och balans.

TRX är funktionell träning som heter duga.



Trots att det i praktikenbara handlar om ett brett nylonband så går det att effektivt träna igenom hela kroppen med hjälp av TRX:en.

Programmet som Said kör med Bladets utsända testpanel suger rejält, både styrkemässigt och när det gäller flåset.

Vi börjar med vanliga knäböj och utfall. Här kan den som rehabtränar eller av något annat skäl har problem att genomföra benövningarna ordentligt verkligen ta nytta av TRX-repen, och både stabilisera och hjälpa till att dra sig uppåt.

Därefter ryggträning – bakåtlutad i TRX:en kör man vanlig rodd. Ju mer parallell med golvet, desto jobbigare.

Samma sak med bicepscurlsen som kommer senare, det är lätt att själv bestämma hur jobbigt det ska bli, beroende på hur mycket man hänger bak.

Vi går också igenom en övning för höftmuskulaturen, kör en variant på det klassiska "maghjulet", och jobbar med baksida axel (bakåtlutad igen, från hängande ut till ett Y med kroppen, och sedan tillbaka till hängande).

Med fötterna i remmarna kör vi armhävningar, drag med benen in till bröstkorgen, benpendel och höftlyft med bendrag till rumpan.



Said håller koll på tiden,varje övning körs i 40 sekunder, sedan får jag vila ungefär 20, samtidigt som vi förbereder nästa.

Och shit vad jobbigt det är!

Remmarna är ju lösa, det gäller att stabilisera ordentligt för att inte trilla medan man kör övningarna. Många muskelgrupper kopplas in, vilket gör att pulsen sticker iväg rejält.

Och som tidigare nämnts: Perfekt träning för bålstabilitet. Många av övningarna känner jag också igen, jag har kört varianter på dem innan på corepass och med träningsboll.

– Mycket kan man göra varianter av utan TRX:en. Det här är jättebra träning, men för den saken skull betyder ju inte det att all annan träning inte är lika bra, konstaterar Said.



Vid flera av övningarnainser jag att min kiropraktor hade jublat – man kommer verkligen åt muskulaturen runt höft och bäcken som han vill jag ska jobba med.

Det finns ju inga fasta rörelsebanor med två lösa, hängande rep – här gäller det att balansera och stabilisera upp kroppen hela vägen. I synnerhet när Said ökar svårighetsgraden och utmanar mig att göra övningarna med en arm eller ett ben.

Det är lätt att inse att TRX är ett bra redskap vid rehabiliteringsträning – så använder också sjukgymnasten på Xercise, Jörgen Kastensson redskapet mycket vid sina behandlingar.

– TRX fungerar också mycket bra att träna grenspecifikt. Både gymnaster, golfspelare och fotbollsspelare kan ha en hel del nytta av sån här träning. Fördelen också är ju att det är ett lätt redskap att ha med sig. Man kan i princip använda den överallt, bara man har en stolpe, ett träd eller något att fästa den i, säger Said Alghifary.



För Saids del kom hanförst i kontakt med träningsredskapet vid en mässa i fjol. När han senare läste en del om träningsformen blev han nyfiken och ville testa. När sedan en utbildning i TRX hölls i Malmö passade Said på att gå utbildningen.

– För egen del handlade det lite om att hitta träning som ett bra komplement till gymträningen. Man blir lätt lite klumpig och orörlig om man kör mycket styrketräning. Och TRX:en kändes som en kul utmaning, det var hardcoreträningen som lockade från början, säger Said, men är också noga att påpeka:

– Sedan tycker jag inte TRX:en är allena saliggörande. Man kan inte byta ut all sin gymträning eller löpträning mot TRX. Det är mer som ett komplement till annat. Marklyft, knäböj och liknande övningar med vikter är fortfarande jättebra träning.



I USA är TRX rejält hett.Också i Sverige börjar TRX komma mer och mer, men än så länge har ganska få gym anammat trenden.

Det finns dock en och annan träningsanläggning som startat TRX som gruppass.

De planerna finns även hos Xercise i Kristianstad.

– Till hösten är det möjligt att vi drar igång. Fast personligen kör jag nog hellre TRX med enskilda individer som personlig träning, eller i mindre, ganska homogena grupper, påpekar Said.