Övertygande kaxigt

Sweden Rock

Det är ingen lätt uppgift att väcka en morgontrött festivalpublik, från en liten scen innan klockan ens slagit lunch.

Artikeln publicerades 6 juni 2014.

Men det är en fördel med att vakna tidigt på festival, man har chansen att få se glimtar av rockens framtid. Och de AC/DC-älskande treackordsrockarna i Thundermother, som leds av den Tomelillabördiga gitarristen och låtskrivaren Filippa Nässil, backar inte för en utmaning. Det var bara ett par månader sedan de släppte debutalbumet "Rock'n'roll disaster", så en spelning på Sweden Rock Festival är förstås en stor grej. Bandets irländska sångerska Clare Cunningham säger det själv, en milstolpe i karriären. De är uppenbart att de inte tänker försitta möjligheten. Faktum är det var länge sedan jag såg ett så övertaggat, rasande spelsuget band. De går ut hårt, med smittande självsäkerhet, och lyckas på sina utmätta tre kvart med konststycket att vinna åskådarna.

En viktig nyckel är Clare Cunningham, med kraftfullt klös i pipan och en kaxig scenpersona. En annan är bandledare Filippa Nässil, som driver på bandet med sitt skarpa gitarrspel. Avslutningen är högklassig. Med gitarren i högsta hugg lämnar hon scenen och gör en rusning genom publiken, spelandes ett förlängt, intensivt solo.

Större scen nästa år, tycker jag. Och mer etablerade genrekompisar som Bonafide och Bullet lär få se upp i backspegeln. För Thundermother börjar definitivt få upp farten.