Annons
Nyheter

Hajpad elbil köps utan provkörning

Glöm provkörning, tydlig prisinformation och en fast leveranstid. Den som vill köpa Teslas nya Model 3 får betala 10 000 kronor i förväg, men det är oklart vad bilen kostar och när den kommer. Ändå köar folk i Sverige.(TT)
Publicerad 14 november 2018

Hittills har minst 450 000 personer i världen tecknat sig för den nya Teslan, men hur många det rör sig om i Sverige vill företaget inte berätta. Tesla-bilarna har hittills i många fall köpts av välbärgade, som kan lägga upp mot en miljon kronor eller mer på att manifestera sin teknikinriktade miljömedvetenhet. Nu är det dags för bredare folklager.

Tibor Blomhäll är en av de hängivna, som reserverat sin Model 3 redan innan den överhuvud taget fanns att se i verkligheten.

Annons

"Inte klok"

””

Han har för första gången fått se sin bilmodell, efter att ha köat bland ett 30-tal andra entusiaster innan Teslabutiken i Solna öppnade på onsdagsmorgonen.

””

Priset är ännu inte satt på den svenska marknaden, berättar Maria Lantz på Tesla Sverige. Bilen ska i USA kosta från 35 000 dollar, vilket motsvarar 320 000 kronor, men då är inte tull, moms eller frakt inräknat, och inte heller den eventuella miljöpremie som staten betalar.

Först till årsskiftet blir det klart vad Model 3 kommer att kosta i Sverige. Men den som ställer sig i kön får lägga upp 10 000 kronor i reservationsavgift.

Depositionsavgift

””

Tesla låter för närvarande inte heller någon intresserad kund provköra bilen i Sverige.

Den som tecknar sig för en ny Model 3 får också ha tålamod. Bilarna börjar levereras i Europa först under nästa år, och då efter kötid. Det kan ta upp till 18 månader innan man får ratta sin nya bil.

Tesla beskriver sig som ett "missionsdrivet" företag, som säger sig vilja förena miljöhänsyn med bilism. Ett helt nytt sätt att hålla sig med bil, ett framtidskoncept med sikte på bildelning och självkörande bilar, enligt Maria Lantz.

””

Som telefon

Hon jämför bilarna med mobiltelefoner, som kan få nya funktioner efter en nattlig uppdatering. Men en bil är inte en telefon - den måste ha ratt och hjul och kunna rulla på vägarna.

””
””
Annons

TT: Är Tesla mer en rörelse än en bilmodell?

””

Frågan är vem den typiske Teslakunden är. De som köat inför lanseringen är uteslutande medelålders män, någon med telefonen i selfiepinne framför sig.

””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons