Tufft för klädbranschen i extremhettan
Klädkedjan MQ fortsätter ha det tufft. Den ovanligt varma sommaren har bidragit till färre kunder, lägre försäljning samt en högre nedsättningsgrad på klädkedjans produkter, meddelar bolaget i ett pressmeddelande. Ytterligare kommentarer vill bolagsledningen inte ge. Aktien rasade ordentligt.
Generellt problem
Men bolaget är inte ensamt. Hela klädbranschen, liksom skobutikerna har haft det tufft när folk legat på stranden och flämtat i stället.
””
Både juni och juli har varit dåliga månader för modebranschen, enligt Sandström. I juli sjönk klädförsäljningen generellt med 4,5 procent. För skohandeln var nedgången 3,5 procent jämfört med samma månad i fjol, enligt Stil. Enligt Mikael Sandström riskerar även augusti bli dålig och nu skulle klädkedjorna behöva ett ordentligt snabbt väderomslag för att få fart på höstförsäljningen.
Extra olägligt
Årets sommarvärme kom extra olägligt i en tid när branschen redan brottas med ett mer beständigt problem. Allt mer av försäljningen flyttas över till nätet och många klädföretag har haft svårt att ställa om från allt färre butiksbesök till onlineförsäljning - något som inte minst jätten H&M vittnat om senaste året.
MQ räknar nu med att rörelseresultatet kommer uppgå till omkring 2 miljoner kronor under det brutna räkenskapsårets fjärde kvartal, juni-augusti. Det kan jämföras med ett resultat på 33 miljoner kronor för motsvarande period i fjol.
Bolaget redovisar den definitiva delårsrapporten den 4 oktober 2018.
TT