Annons
Nyheter

Lokala maten lyfter mindre orter

Lokala specialiteter sätter mindre svenska orter på kartan. Populära varor som löjrom, ost och knäckebröd bygger starka varumärken - och kommer att locka allt fler turister, enligt experterna. - Det blir något som kan symbolisera en kommun och som synliggör namnet i många sammanhang.(TT)
Publicerad 15 oktober 2017
””

Kalix, Leksand, Gränna, Hönö, Kivik och Burträsk är alla orter som för många svenskar blivit synonyma med den lokala livsmedelsproduktionen: Löjrom, bröd, polkagrisar, äppelmust och ost.

"Tillför ett värde"

””
””
Annons

Stor efterfrågan

I Kalix har löjrommen, som ett av få livsmedel i Sverige, en skyddad beteckning. Bara 40 lokala producenter får använda namnet Kalix löjrom.

I år räknar producenterna med en kraftigt minskad fångst efter rekommendationer från Sveriges lantbruksuniversitet (SLU). Forskare vid SLU har varnat för att det fiskas för mycket och att löjbeståndet är i fara.

Samtidigt är efterfrågan stor och priserna skjuter i höjden.

"Vill ha matupplevelser"

Besöksnäringen växer stadigt i Sverige och maten spelar en allt större roll för besökarna.

Daniel Örtqvist, professor i entreprenörskap och innovation vid Luleå tekniska universitet, har forskat kring besöksnäringens betydelse i Norrbotten och norra Västerbotten.

””
””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons