Prishöjningar lyfter Arlas försäljning
Högre försäljningspriser lyfte mejeriföretaget Arla Foods omsättning under 2017 till 10,3 miljarder euro. Det är drygt 8 procent över försäljningen året före.
Mjölkpriset till Arla Foods ägare lyfte med 27,4 procent under året, skriver Arla Foods i ett pressmeddelande.
Nettoresultatet hamnade på 2,8 procent av omsättningen, vilket ligger inom Arla Foods målintervall.
"Omsättningen för 2018 förväntas ligga på ungefär samma nivå, på 10-10,5 miljarder euro, tack vare högre mjölkvolymer och en förbättrad produktmix", skriver Arla Foods.
Målintervallet för nettoresultatet ligger kvar på 2,8-3,2 procent av omsättningen. Men Arla Foods flaggar för att det blir med säsongsvariationer, som kommer att få en större inverkan på halvårsrapporten 2018, där resultatet förväntas ligga under målintervallet.
TT