Annons
Nyheter

Oklart läge om miljözoner

Regeringen senarelägger ett möjligt kommunalt förbud mot äldre dieselbilar till 2022. Intresset i storstadsregionerna är dock ytterst svalt. Bara Stockholm håller öppet för miljözoner, men politikerna svajar kring hur, när och var det ska ske.(TT)
Publicerad 23 mars 2018

Vid Hornsgatan i centrala Stockholm höll infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och miljöminister Karolina Skog (MP) sin pressträff.

Valet av plats var högst medvetet. Det här är en av de gator som är tänkt att kunna inkluderas i en framtida miljözon, det vill säga där äldre dieselbilar kan komma att portas.

Annons

Kommunerna ska ges möjlighet att införa dessa zoner från och med 2020 men där kraven om förbud för bilar med utsläppskrav på Euro 5 kommer att skärpas först 2022, åtminstone i det som kallas miljözon två.

””

Oklart läge

Det finns i nuläget en högst splittrad bild i frågan. Socialdemokraterna i Stockholm passar på frågan om partiet vill införa miljözoner. Först ska det utredas och det kommer att ta tid. Vilket besked som väljarna får är oklart.

””

Trafikborgarrådet, miljöpartisten Daniel Helldén, är tydligare. Han är övertygad om att det blir miljözoner, frågan är bara var och när, hela stadsdelar eller enskilda gator, dock inte hela innerstaden.

Även övriga partier i Stockholms stad är i princip för miljözoner, men med förbehåll.

””

Tummen ned

I Malmö gör de styrande tummen ned till miljözoner i staden medan frågan i Göteborg splittrar både de rödgröna och Alliansen. Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Liberalerna är för, Moderaterna och Socialdemokraterna är emot.

TT: Är inte risken att detta blir bara ett slag i luften?

””

Synen på dieselbilar har däremot gjort en rejäl u-sväng. För ett par år sedan sågs bilarna som relativt miljövänliga och konsumenter kunde köpa dem subventionerade som miljöbilar.

Kraftigt ifrågasatt

Annons

Nu är dieselbilen kraftigt ifrågasatt inte bara i Sverige utan i hela Europa. I Tyskland gav man nyligen klartecken till att förbjuda äldre dieselbilar i städerna.

””

Jessica Rosencrantz, Moderaternas trafikpolitiska talesperson, svarar:

””

Bara i Stockholm skulle runt 50 000 bilägare tvingas byta bil om kommunen bestämde sig för att införa tuffare miljözoner, enligt Transportstyrelsen ursprungliga beräkningar. Totalt i Sverige finns det cirka 1,3 miljoner dieselbilar som omfattas. Men någon kompensation är knappast trolig.

””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons