Annons
Nyheter

SJ: Biljettkaoset över - problem hela dagen

SJ:s biljettförsäljning låg nere en stor del av fredagen på grund av tekniska problem hos en underleverantör. Först klockan 17 var IT-problemet löst.(TT)
Publicerad 6 oktober 2017
””

Strax efter midnatt uppstod ett fel på ett disksystem i en av underleverantören Evrys stordatorer. Det ledde till att biljettförsäljningen låg nere under fem timmar på förmiddagen. Vid lunchtid fungerade det igen - en stund. Sedan återkom IT-problemen.

””

Även transportföretaget Green Cargo påverkades och i Norge drabbades miljontals bankkunder när banker inte gick att når via nätet eller mobilen. Felet slog mot bland andra Skandiabanken, Handelsbanken, Sparebank 1-gruppen och Sparebanken Vest.

””
Annons

Kunder som behövde resa under biljettstoppet uppmanades att ta kontakt med personal på det aktuella tåget.

"Det är inte acceptabelt och vi kommer lyfta frågan till högsta nivå. Vi är mycket missnöjda med IT-haveriet hos Evry som drabbat våra resenärer och tydligen även kunder hos andra företag ", skriver SJ:s presschef Niclas Härenstam i ett pressmeddelande.

TT

Annons
Annons
Annons
Annons