Annons
Nyheter

Svensk välfärd säljer i Kina

Kinas allt äldre befolkning har skapat en växande marknad för svensk välfärdsteknik, sjukvårdsprodukter och hjälpmedel. Svensk export av medicinska och farmaceutiska produkter har nästan fördubblats på fyra år och Kina blir en allt viktigare marknad för svenska sjukvårdsföretag.(TT)
Publicerad 26 augusti 2018

Svensk export av medicinska och farmaceutiska produkter har ökat från 5 429 miljoner 2013 till 9 976 miljoner 2017, enligt uppgifter från Kommerskollegium. Det finns också tecken på att marknaden har accelererat ännu mer bara det senaste året. Exporten har ökat med 93 procent från första kvartalet 2017 till första kvartalet i år.

””

Förutom stora svenska företag som Getinge, Mölnlycke och Astra Zeneca har ett 30-tal mindre bolag börjat etablera sig på den kinesiska marknaden och säljer allt från läkemedel, elektriska rullstolar och hjälpmedel till mjukvaror och tjänster.

Annons

Bygger ut välfärden

Men det är inte bara marknaden för produkter till äldre som växer.

Två år efter att ettbarnspolitiken avskaffats föds det fortfarande för få barn i Kina för att föryngra arbetskraften. Fortsätter det i nuvarande takt kommer landet att ha förlorat 23 procent av sin arbetskraft till år 2050, enligt uppgifter i China Daily. En större vilja att skapa möjligheter för personer med funktionsnedsättningar har gett en ökad efterfrågan på hjälpmedel och produkter.

Ett företag som tydligt märker den utvecklingen är Permobil, som tillverkar elektriska rullstolar och andra hjälpmedel.

””

Allt fler får anställning

År 2016 levde 24 miljoner i Kina människor med fysiska handikapp och det förväntas nästan fördubblas till 2050, enligt statistik från organisationen CDPF, som jobbar med rättigheter för dem som lever med funktionsnedsättningar.

Antalet anställda personer med någon typ av fysisk funktionsnedsättning var runt 9,4 miljoner 2017. Antalet har fördubblats mellan 2015 och 2017 men ligger fortfarande på en relativt låg nivå med tanke på hur många som skulle kunna jobba.

””
””

Lång process

Det som till viss del bromsar etableringen är regelverket som innebär att det kan ta flera år för ett företag att få en produkt godkänd för den kinesiska marknaden, säger David Hallgren.

””
””

En liknande demografisk utveckling finns i flera asiatiska länder

””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons