TT-Feature

Augustpriset betydelsefullt för barnböcker

TT-Feature Artikeln publicerades

Skönlitteraturen stjäl ofta strålkastarljuset. Men Augustpriset betyder mycket även för de uppmärksammade fack- och barnböckerna. Effekten är inte alltid lika stor men för enskilda författare kan priset leda till ett genomslag. Det har varit ett hektiskt år för Ann-Helén Laestadius.(TT)

Det har varit ett hektiskt år för Ann-Helén Laestadius. Förra året vann hennes bok "Tio över ett" Augustpriset i kategorin barn och ungdom - och plötsligt fyrdubblades försäljningen av boken.

– Innan hade jag pratat med en tidigare Augustvinnare som hade sagt att "om du vinner, håll i dig, du kommer att hamna i en karusell som snurrar hur fort som helst." Precis så blev det. Så många författarbesök som jag har gjort i år har jag aldrig gjort, det har varit monsterpass, säger hon.

Och det är inte bara den aktuella boken som folk fick upp ögonen för, utan också tidigare verk.

– Hela Agnesserien (den så kallade Soppero-kvartetten) fick en jätteskjuts, alla kom ut på pocket, det blev jättebråttom, säger hon.

Bredare kategori

Att Augustpriset har stor betydelse vittnar de flesta i branschen om. Mätt i antal sålda böcker har effekten dock sjunkit en del på senare år, enligt Bonniers försäljningsdirektör Göran Wiberg.

– Förr i tiden dubblerades försäljningen nästan för skönlitterära böcker, men så är det inte längre, säger han och tror att det kan bero på att fler litterära pris nu slåss om uppmärksamheten.

Ändå kan skönlitterära pristagare väntas sälja mellan 20 000 till 40 000 fler exemplar, enligt Wiberg. För de andra kategorierna är motsvarande siffror 5-15 000. Men där är effekterna betydligt svårare att förutse. Delvis beror det på att facklitteraturen är så bred - i år handlar de nominerade böckerna till exempel om allt från Förintelsen till fåglar. Natur & Kultur, som främst satsar på litterära reportage om aktuella samhällsfrågor, har två nominerade fackböcker: Hédi Frieds "Frågor jag fått om Förintelsen" och "Brandvakten" av Sven Olov Karlsson.

– De två böckerna har nått igenom bruset. Men medialt genomslag innebär inte alltid stor försäljning. Hédis bok har gått bra försäljningsmässigt. Sven Olovs bok är mer typisk, vår förstaupplaga ligger på 2 000 exemplar, säger Lawen Mohtadi, förläggare för sakprosa på förlaget.

Namnet viktigt

Ämnet och huruvida författaren är känd är avgörande för facklitteraturen - på ett annat sätt än för skönlitteraturen tror fotografen och förläggaren Brutus Östling. Han är en av dem som brukar nå ut, i snitt säljer han cirka 7-8 000 exemplar av sina egna böcker. När han tilldelades en August 2009 för fotoboken "Att överleva dagen" märkte han en ökad försäljning redan vid nomineringen.

– Utan priset hade vi nog hamnat på runt 6-7 000 sålda exemplar och vid nomineringen ökade det till 11-12 000, och så ökade det ännu mer med priset, säger han.

Men Brutus Östling tycker sig märka att Augustprisets betydelse har avtagit något för facklitteraturen.

– Jag vet att en nominering inte har samma effekt som för elva, tolv år sedan, säger han.

Priset spelar dock fortfarande stor roll. Flera av de fotoböcker han ger ut säljer exempelvis enbart i cirka 1 000 exemplar.

– Kommer du upp i 10 000 då är det ju fantastiskt.

Olika målgrupper

Priset är det som har störst betydelse för svenska barnboksförfattare, enligt Jenny Blom, försäljningschef på Rabén och Sjögren. Men alla får inte samma genomslag.

– Det är knepigt för det handlar om böcker för 0-3-åringar upp till ungdomar, så det är så otroligt olika målgrupper, säger hon och önskar sig en uppdelning i bilderböcker och textbaserade böcker.

Generellt återfinns storsäljarna bland de mer textrika ungdomsböckerna. Men de är samtidigt mer beroende av uppmärksamheten: där har den generella försäljningen gått ner de senaste åren medan den ökar i ålderskategorierna strax under, enligt Jenny Blom. Överlag tycker hon dock att samtliga barn- och ungdomsböcker behöver uppmärksammas mer.

– Man pratar vitt och brett om vikten av barns läsning men så glöms de böckerna ofta bort i alla fall. En vuxenbok som vinner blir en storsäljare och det händer sällan på barn- och ungdomssidan. Men det är så klart ändå betydelsefullt för den enskilda titeln, den säljer betydligt mer efter ett pris.