Annons
Nyheter

Hon sätter maskrosen på piedestal

Med maskrosbollar, harkrankar och en älskad björk tar Cecilia Edefalk Waldemarsudde i besittning. Utställningen omfattar ett konstnärskap vars senaste verk ägnas åt storheten i det anspråkslösa. När vi ses står de flesta målningarna fortfarande på golvet, men placeringen i rummen har fallit på plats.(TT)
Publicerad 10 oktober 2016

När vi ses står de flesta målningarna fortfarande på golvet, men placeringen i rummen har fallit på plats. Det nedre planets lattefärgade väggar, gjorda för att lyfta fram sekelskiftesmåleri i tunga guldramar, gav henne en chock. Hur skulle hennes oramade och transparenta maskrosängar göra sig här?

””
””

Cecilia Edefalks "Baby" är den målning av en nu levande svensk konstnär som sålts för mest pengar, 5,9 miljoner kronor, på en svensk auktion. In i det sista är det oklart om de melankoliska kvinnomotivet, som hon gjorde under sitt sista år som konststudent, och inte haft i sin ägo sedan dess, verkligen kommer att visas på Waldemarsudde i Stockholm eller inte. Överintendenten Karin Sidén förhandlar genom ombud med den okända ägaren. Cecilia Edefalk verkar obekymrad.

””
Annons

Harkrankar och kottar

Rekordpriset från 2010 står i djup kontrast både till konstnären själv och till den lågmälda motivvärld som upptagit henne de senaste åren: en vilsen brevduva hemma på balkongen, en nära släktings dödsbädd men framför allt maskrosor, harkrankar, pinnar och kottar.

””

Genomskinligt

Hennes allra senaste måleri är genomskinligt och lätt. Det gäller även det stora porträttet av en björk som ännu inte är riktigt klart.

””

Vilsamt?

””

Det kanske inte gick fram för New York-publiken som såg det först. Cecilia Edefalk har en bred internationell plattform, och flyttade både till och från Berlin innan alla andra gjorde det. Karin Sidén lyfter fram en konstnär som konsekvent håller sin egen linje, oberoende av konstvärldens trender.

””

De fyra samlagsmålningarna som stod ut på Moderna museets retrospektiv 1999 finns inte med här. Waldemarsudde visar Edefalks detaljerade 70-talsakvareller till en flora som aldrig blev av, hennes första självporträtt, hennes flickor med bisvärmar, änglar, Venusstatyer och en närmast sakral parafras på en målning av Rembrandt.

Livsskede

Själv vill hon ogärna tänka på sitt konstnärskap i form av linjer. Hon gör det hon vill göra, beroende på vilket skede i livet hon befinner sig. Den färgstarka genombrottsserien, "En annan rörelse" från 1990, där en man smörjer in en bortvänd kvinnas rygg, gjorde hon med en bild från ett modemagasin som förlaga.

Målningarna finns med även på Waldemarsudde, men hänger lite på undantag, längst bort i utställningen, "annars tar de knäcken på allt annat."

””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons