Annons
Nyheter

Lärare missar elevernas sexfunderingar

Skolan borde prata mer om porr, könsroller, inkludering och hbtq-frågor, det säger flera experter efter en rapport från Skolinspektionen som visar på brister i sex- och samlevnadsundervisningen.(TT)
Publicerad 14 februari 2018

Få skolor gör en tydlig koppling mellan sex och samlevnad och skolans övergripande värdegrundsarbete, visar en ny genomlysning av sex- och samlevnadsundervisningen i grund- och gymnasieskolan, som Skolinspektionen gjort. Det är den första större granskningen sedan 1999.

Sedan 2011 har sex och samlevnad som ämne breddats och tas nu upp i flera olika ämnen, som biologi, naturkunskap, bild, historia, samhällskunskap och religion. Men många lärare är fortfarande osäkra på vad man ska ta upp och hur man ska prata om det.

Annons

Allas lika värde

Skolinspektionens bild är att många skolor missar tillfället att koppla undervisningen i sex och samlevnad till det övergripande värdegrundsarbetet, alltså vägledning i allas lika värde och jämställdhet. Rent konkret kan det handla om sådant som porr, homofobi, nedsättande språkbruk och hederskultur. Sexuella trakasserier och övergrepp som elever berättat om i upprop som #tystiklassen och #räckupphanden vittnar om denna brist.

””

Många ungdomar upplever också själva att de får bra information vad det gäller biologi, preventivmedel och könssjukdomar genom skolan men mindre bra information om till exempel hbtq- och jämställdhetsfrågor, säger Anna-ChuChu Schindele, utredare på Folkhälsomyndigheten.

””

Skolan på tredje plats

Enligt en undersökning från Folkhälsomyndigheten kommer skolan först på tredje plats när ungdomar får rangordna sina bästa informationskällor för sex och samlevnad. Men trots det är skolan ändå den enskilt viktigaste arenan att diskutera dessa frågor, framförallt för killar, menar både Folkhälsomyndigheten och flera experter.

””

Magdalena Mattebo, som forskar om ungdomars sexualitet och hälsa vid Uppsala universitet och Mälardalens högskola håller med. Att ungdomar letar efter egen information på nätet är inte i sig ett problem, men man bör då inom sexualundervisningen ta upp frågor om att till exempel pornografi och könsroller.

””

Både Hans Olsson och Magadalena Mattebo menar att det finns ett stort behov av kompetensutveckling för lärare och även att ämnet tas upp under lärarutbildningen.

””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons